Tjo!
Jag har en liten fundering ang. MS Access...
Jag håller på med en kontaktdatabas, och har olika tabeller beroende på vilken kontakttyp det är.
Tabellerna ser ut såhär
[entry_id] vilken entry kontakten tillhör
[contact_name] kontaktpersonens namn
[entry_id] + [contact_name] bildar primärnyckeln.
Mitt problem är att jag med en fråga vill ha samtliga [contact_name] för en viss [entry_id] på en rad (t.ex. komma-separerade). Detta är för att slippa få jättemånga kombinationer när jag joinar tabeller.
Nån som vet hur jag ska lösa det?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Något sätt att få ut ett sådant resultat mha Access kan jag inte tänka mig. Jag ser inte heller på vilket sätt detta skulle förbättra dina joinar.
Varför har du olika tabeller? Det är nog det som roten till allt ont.
Jag har 10 tabeller som alla ska vänsterjoinas i en fråga.
Problemet är att de fyra tabellerna med kontaktinformation genererar jättemånga kombinationer. Vad jag vill åstadkomma är alltså att få alla kontaktposter tillhörande en viss "huvudpost" (den som jag börjar left-joina med) i var och en av kontakttabellerna på samma rad. Jag vill alltså att fortfarande få ut fyra olika fält, en för varje kontakttabell, på varje rad i frågan men slippa alla kominationer.
Jag kommer inte på nått annat sätt att lägra informationen som skulle hjälpa till i detta fallet.
nordizMedlem sedan maj 200027 inlägg
svampträsk skrev:
Jag har 10 tabeller som alla ska vänsterjoinas i en fråga.
Låter som en lite konstigt designad databas om du ska göra 10 joins? Om jag nu inte minns helt fel så är väl rekomendationen i Access att aldrig göra mer än 4-5 joins per fråga.
Nåväl, detta var väl inte svar på din fråga direkt, men jag tror det blir svårt att hitta någon funktion som plockar fram den typen av nestlad data i access.
//Johan