webForumDet fria alternativet

Söka på fler fält i databasen

Databaser & SQL

23 svar · 568 visningar · startad av Meng · sida 2 av 2

Frågan, av Meng

Hur gör jag om jag istället för att bara söka på Palle1 i databasen alltid söker på Palle 1, 2, 3, 4, 5, 6 ? SQL = "Select From varelager Where Palle1 Like '%" & Request.Querystring("sokord") & "%' "

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det måste vara omöjligt att instr("A122", "123") <> 0!

Ja, det är omöjligt.

Men: är det bara jag som saknar citationstecken runt sokord? För inte är det en variabel som innehåller namnet på det formulärfält som ska hämtas?

Borde det alltså inte vara så här?

request.querystring("sokord")

Ger man ett tomt värde som andra parameter till instr() borde man få 1, och 1 är, som bekant, skilt från 0.

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Ger man ett tomt värde som andra parameter till instr() borde man få 1, och 1 är, som bekant, skilt från 0.

Men då borde ju "Palle[1-6]" skrivas ut, eller?

Medlem sedan feb. 2003549 inlägg

Det funkade bra @nders men bara om jag såg till att båda sökningar var i samma Case.. Det spelade ingen roll innan.

if instr(LCase(recset("palle" & i)), LCase(request.querystring("sokord"))) <> 0 then
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Peter S skrev:

Men då borde ju "Palle[1-6]" skrivas ut, eller?

Jo, det låter rimligt.

Det funkade bra @nders men bara om jag såg till att båda sökningar var i samma Case

Japp, VBScript är per default skiftlägeskänsligt. Om man inte vill det, då får man se till att ändra på det med lämpligt sätt, exempelvis genom skiftlägesändring som du gjort, eller så ger man instr() den parameter den vill ha för att göra jämförelsen skiftägesokänslig.

http://www.devguru.com/technologies/wml/vbscript/quickref/instr.html

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)