Ett allvarligt menat råd:
Ändra din datamodell, lagra aldrig flera värden i en kolumn. Läs artiklar om normalisering och databasdesign.
4 svar · 341 visningar · startad av ConnyFox
har ett fält i min databas som kan innehålla t.ex
12,315,472,151,59,3
jag vill ha en sql fråga där jag hämtar alla poster där fältet innehåller t.ex 12
det är då viktigt att den hämtar bara just 12 och inte t.ex 125, 412,5124 bara för att dessa tal innehåller 12. hur löser man detta?
Ett allvarligt menat råd:
Ändra din datamodell, lagra aldrig flera värden i en kolumn. Läs artiklar om normalisering och databasdesign.
har inte denna datamodellen men ville se om det gick att lösa enkelt såhär.
Men eftersom det tydligen inte gjorde det får jag väll lösa det på ett annat sätt..
Känns lite overkill med en helt ny tabell med flera poster per post i en annan tabell om det gått att lösa enkelt med ett nytt fält i den gamla tabellen bara..
Går och går....
Naturligtvis skall man inte ha en datbas som innehåller flera värden per fält. Det är ju jättedumt och kommer alltid att leda till problem förr eller senare. Men tyvärr så är verkligheten ju fylld av korkade lösningar som man ibland tvinga integrera mot...
Ett riktigt fult sätt att lösa kan ju vara att se till att inleda varje post med , dvs:
,23,35,12,...
Då kan du söka på ,12,
Alt. söka på ,12, OR left tre tecken på din sträng 12,
Men ett troligtvis bättre förslag är väl att parsa ut värden innan de stoppas in i databasen. Och sedan stoppa in dem på ett bra sätt.
/pebi
ja ok jag lägger dom som separata poster i en ny tabell då.