trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Jag vill hämta Tillverkare.TillverkareNamn utifrån Arenden.ArendeID. Vägen dit går på följande sätt:
Arenden.ArendeID - Arenden.ArendeProdukt <-> Produkter.ProduktID - Produkter.ProduktTillverkare <-> Tillverkare.TillverkareID - Tillverkare.TillverkareNamn
"-" betyder att kolumnerna på respektive sida finns i samma tabell.
"<->" betyder att kolumnerna på respektive sida finns i olika tabeller men att de är kopplade mellan de två aktuella kolumnerna.
:)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg SELECT t.TillverkareNamn
FROM Tillverkare t
INNER JOIN Produkter p ON t.TillverkareID = p.ProduktTillverkare
INNER JOIN Arenden a ON p.ProduktID = a.ArendeProdukt AND a.ArendeID = 4711
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Tack! En sak, ska det gå att kombinera en Insert Into med en SELECT (i samma SQL-sats alltså)?
dvs.
insert into t (a, b) values ('select xx from t2 where yada-yada', 'b-value')
Detta fick jag inte att fungera men det är kanske inte rätt syntax-mässigt? :)
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Skulle t ex vilja kombinera dessa för att ta ett annat exempel:
strSQL = "select FeltextText1 From Feltexter f INNER JOIN Arenden a ON f.FeltextID = a.ArendeFelText where a.ArendeID = "&Request.QueryString("ArendeID")
strSQL = "select ProduktID From Produkter p INNER JOIN Arenden a ON p.ProduktID = a.ArendeProdukt where a.ArendeID = "&Request.QueryString("ArendeID")
strSQL = "select from RMATillTillverkare.RMAnr, RMATillTillverkare.Fabrikat, RMATillTillverkare.SerieNr, .......
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
insert into t (a, b) values ('select xx from t2 where yada-yada', 'b-value')
Detta fick jag inte att fungera men det är kanske inte rätt syntax-mässigt?
Nej, inte helt rätt syntax, men på rätt väg.
insert into t (a, b) select xx, 'b-value' from t2 where yada-yada
Vad menar du med ditt senaste inlägg?
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg De tre SQL-satserna vill jag sammanfoga till en. (Den tredje är inte avslutad.)
De två första hämtar poster om Arenden.ArendeID = xx
Den tredje ska hämta poster om RMATillTillverkare.RMAnr = xx
Det är alltså nästan samma kriterium (xx) i alla tre fallen.
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Okj, nytt försök att förklara.
Jag vill lista fram en tabell med ett antal poster.
- Jag vill hämta ett antal kolumner från tabellen RMATillTillverkare (utan kriterium)
- Förutom data från denna tabell vill jag även ha data från:
----- Arenden.ArendeSerieNr - men endast där Arenden.ArendeID = RMATillTillverkare.RMAnr
----- Produkter.ProduktID - men endast där Arenden.ArendeID = RMATillTillverkare.RMAnr. Vägen till Produkter.ProduktID går Arenden.ArendeID - Arenden.ArendeProdukt <-> Produkter.ProduktID
----- Feltexter.FeltextText1 - men endast där Arenden.ArendeID = RMATillTillverkare.RMAnr. Vägen till Feltexter.FeltextText1 går Arenden.ArendeID - Arenden.FelText <-> Feltexter.FeltextID - Feltexter.FeltextText1
Denna, inkorrekta, SQL-strängen visar kanske lite mer hur jag tänkt
strSQL = "select RMATillTillverkare.RMAnr, "&_
"RMATillTillverkare.Fabrikat, Arenden.SerieNr, "&_
"Produkter.ProduktID Feltexter.FelText1 from RMATillTillverkare, Produkter, Arenden "&_
"INNER JOIN Produkter ON "&_
"Produkter.ProduktID = Arenden.ArendeProdukt "&_
"INNER JOIN Feltexter ON Feltexter.FeltextID = Arenden.ArendeFeltext"
Vore mycket tacksam för svar på detta! :bire
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Ingen? :(
Fråga om något är oklart! :)
Kanske går inte allt att göra i en SQL-fråga (?) men i så fall - hur ska SQL-frågorna se ut?