Hur gör man detta lättast för att ge varje kommentar i en blogg ett unikt id? Om det finns tre poster, #1, #2 och #3, vill jag kunna ta bort #2 men ändå låta #4 bli nästa.. Just nu använder jag mig av mysql_num_rows + 1 och tömmer kommentaren jag vill ta bort med all information förutom dess id. Känns inte heloptimalt :e
Har försökt mig på max(kommentar_id)+1 men det fungerade inte något vidare..
Jag kan ha fel nu, men om jag sätter auto_increment får jag väl #2 när det egentligen är #4 i kronologisk ordning? När #2 tagits bort som i första exemplet d.v.s.
Jag vet inte hur din databashanterare funkar, men i Oracle brukar räknarna helt enkelt räkna vidare från det senaste talet de räknade fram. Därmed skulle en Oracle-räknare inte returnera id=2 bara för att man har raderat en post med detta id. Jag tror de flesta databashanterare funkar likadant. Det är logiskt att göra på det viset.
Jag kan ha fel nu, men om jag sätter auto_increment får jag väl #2 när det egentligen är #4 i kronologisk ordning? När #2 tagits bort som i första exemplet d.v.s.
Tack för hjälpen, det är jag som inte har 100%-ig kontroll över mina kommandon:)
Men nu har ett nytt problem uppstått. Tidigare har jag ju klarat av att få ut ett id och senare använt det för att komma till adressen nyhet83#5, alltså för att se sin kommentar som man nyss skrivit. Hur får man ut det när man använder auto_increment?
Innan hade jag ju ett klart och tydligt id att döpa varje länk till, men nu vet jag ju inte det i förväg, innan jag ställer SQL-frågan.. Hur gör jag så att #4 i min databas motsvaras av <li id="4"> nu med auto_increment?
Adressen blir alltså rätt med mysql_insert_id(), den blir nyhet#kommentar.
Du får nog prova att ställa om frågan, för jag förstår inte alls vad du menar. HTML-koden skapar du ju (väl) när du hämtar datat för att presentera den?
Förlåt att jag uttrycker mig konstigt, har inte helkoll som sagt.. Så ser koden ut i alla fall. Alla värden blir rätt när jag ser efter i phpmyadmin så jag tror inte ni behöver se hur jag tilldelar variablerna deras värden.
Eh, detta var pinsamt.. Hade inte låtit ftp-programmet skriva över de gamla filerna så kommentarerna fick fortfarande inte unika id. Men tack så mycket för hjälpen!
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e