M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Är ganska ny på mysql och har många problem med datumhanteringen.
Min SQL-sats ser ut så här:
MinConn.Execute "INSERT INTO tbl_dates (pubdate) values ('" & newdate & "')"
Datatypen på pubdate är DATE
Men det läggs inte in något datum. newdate innehåll i det här fallet date och jag har sätt att man ofta använder inbyggda mysql-funktioner som localtimestamp men jag vill kunna lägga in andra datum än dagens så jag kan inte lösa det på det sättet.
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Det läggs dock till en ny rad (för jag har en id kolumn också) men när jag försöker skriva ut pubdate skrivs ingenting ut. Trots att jag har 0000-00-00 som defaultvalue.
Formatet på tiden är 7/23/2005 men det borde fungera för kör jag med localtimestamp blir det också det formatet, men då fungerar det konstigt nog. Hur som helst ska det väl bli 00-00-00 om man har fel format?
Något fel är det iaf, men visst ska det väl vara ' tecken runt datum i mysql? Provade utan också och det blev samma resultat.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
men visst ska det väl vara ' tecken runt datum i mysql?
Ja.
Varför använder du ett så tvetydigt datumformat som mm/dd/yyyy?
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=1064602#post1064602
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Ja problemet löstes när jag körde med svenskt format.
Tyvärr är det en engelsk sida jag gör och på samma sida vill jag kunna skriva ut datumet på långt format typ:
July 23, 2005
nu blir det istället:
den 27 juli 2003
Det går inte att lösa på något enkelt sätt eller? Man måste skriva en egen funktion som konverterar i så fall?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Använd svenskt LCID / svenskt datumformat när du använder datum i SQL-frågor.
Använd engelskt LCID när du ska presentera datumen.
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Oj jag det funkade ju faktiskt, jag testade inte ens för jag hade för mig att det blir error om man inte sätter de där variablerna först på sidan.
Tack för hjälpen :)