ecrostMedlem sedan sep. 200425 inlägg Hej,
Jag behöver en funktion för att lägga in datum automatiskt 1 gång i månaden i 1 tabell. Är mest själva koden som behövs sen kan man lägga in den i schemaläggningen.
nu går jag in manuellt och lägger till.
datumformat ska se ut på följande sätt:
200401
200402
200403
osv...
när det nu blir 1 aug vill jag att den ska skriva in
200507 alltså 1 månad bakåt.
alltså endast år och månad.
Jag har testat några saker men inte fått till det riktigt som jag vill.
alla tips är bra tips :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ett tips är att ange vilken dbms du använder.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ett snabbt förslag från en semesterfirare:
DECLARE @mydate CHAR(6)
SET @mydate = CONVERT(CHAR(4), YEAR(GETDATE())) + SUBSTRING('0' + CONVERT(VARCHAR(2), MONTH(GETDATE())), 1, 2)
INSERT INTO tblFoo (fldDateStuff) VALUES (@mydate)
Lite osäker på de två sista parametrarna i substring, start och length, så de kanske du får ändra på.
Eller det kanske inte var SQL-kod du var ute efter?
EDIT: Hmm, kommer förresten inte alls fungera. SUBSTRING-delen returnerar nog inte alls det jag vill. Man kan ju göra det enkelt för sig med if-satser, men är det verkligen det man vill?
ecrostMedlem sedan sep. 200425 inlägg Mjae eller jag vet inte kan man göra DTS paket av skiten eller något dylikt fungerar det också. jag vill bara slippa sitta och göra det manuellt.
Nu går man snart på semester så har ingen lust att jobba då
:e
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jo, det är klart att du kan lägga SQL-kod i ett DTS-paket.
Jag återkommer när hjärnan släppt ur sig något annat alternativ än ovan (som ju ändå inte fungerar. ;) )
ecrostMedlem sedan sep. 200425 inlägg Någon som kan ha ett förslag på en lösning?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag är ledsen att jag inte återkommit, jag ser nu att jag helt glömt bort dig. :(
Jag har nog dessvärre inte mycket mer att komma med just nu, så vi får hoppas att någon annan kommer med ett fint svar.
Mvh
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Du kan ju göra det med en VBS-fil och schemaläggaren. Är det ett alternativ eller vill du hålla det inom scope't SQL Server?
ecrostMedlem sedan sep. 200425 inlägg Jag behöver nödvändigtvis inte hålla mig inom SQL ..
Bara jag får en lösning som fungerar är allt ett alternativ :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg baluba.vbs
dim conn, sql
set conn = createobject("ADODB.Connection")
conn.open "Provider=SQLOLEDB; Driver=SQL Server; Data Source=MYSERVER; Initial Catalog=MINDATABAS; UID=USERNAME; Password=LOSENORD;
conn.execute "INSERT INTO tblBaluba (YourColumn) VALUES ('" & year(now) & right("0" & month(now),2) & "')",,128
set conn = nothing
Sen schemalägger du den i Windows.
/red. Glömde ",,128". :)
ecrostMedlem sedan sep. 200425 inlägg Den lösningen tackar vi för :)