webForumDet fria alternativet

Byte av webbserver ger SQL-fel

3 svar · 414 visningar · startad av TainEvil

TainEvilMedlem sedan aug. 2002103 inlägg

Jag har under lång tid haft en sida med en poll som har fungerat klockrent. Det är en enkel röstningsfunktion med tre fasta val som lagras i en Access databas. Efter byte till 2003 server och IIS6, så börjar den dock gnälla på koden. När jag ska lagra ner röstningen i databasen, så får jag nedanstående fel.

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.

Koden den gnäller på är denna:

SQL = "UPDATE poll SET " & request("val") & " = " & request("val") & " + 1 WHERE id = " & id
Conn.Execute(SQL),,128

Utskrivet ser SQL strängen ut så här:

UPDATE poll SET answer1 = answer1 + 1 WHERE id = 52

Någn som har någon aning om vad som kan vara galet?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Rättighetsproblem.

Det här är visserligen skrivet för en svensk Windows XP, men det borde se tillräckligt lika ut i Windows 2003, så du borde kunna lösa problemet.

@nders skrev:

I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

I övrigt kan du ju prova att söka på exempelvis Updateable på webForum och se om någon annan haft det felet förut. ;)

TainEvilMedlem sedan aug. 2002103 inlägg

Oooh vad lamt! Det borde man ju givetvis ha kunna lista ut (det med sökningen också... ;))

Tack för hjälpen @nders!

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Varsågod! :)

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb