webForumDet fria alternativet

SELECT "armén" även om man skriver "armen"?

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

2 svar · 244 visningar · startad av CokeLight

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

Hejsan,

Jag jobbar med en Access DB.. jag undrar om man, i Access, kan ställa in att SELECT satsen ska strunta i om man skriver armén, armèn, eller armen och lista allt oavsett accenter (hur stavas det ordet förresten :)

.. eller om det finns nån funktion för det..?

Också önskvärt om det t.om. skulle gå att göra så att den hittar danska ö även om jag skriver svenskt ö?

(Om det inte finns i Access, är det nån som kan bekräfta/dementera om det finns nån sån typ av funktion i SQL-server..? Har för mig att det gick att ställa in precis när man installerade SQL-server men jag är inte säker.. ifall det går är det nog värt att migrera allt data från Access dit och bygga nytt interface.. )

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det som finns i SQL server är collations

läs mer här

Access har stöd för olika sorteringsordningar, vilket går att ställa in i någon piffig meny.

CokeLightMedlem sedan juni 2000504 inlägg

tack för svaret.. aha.. "sortorder" betydde inte det jag trodde att det gjorde..

A sort order specifies the rules used by SQL Server to interpret, collate, compare, and present character data. For example, a sort order defines whether 'a' is less than, equal to, or greater than 'b'. A sort order defines whether the collation is case-sensitive, for example whether 'm' is equal or not equal to 'M'. It also defines if the collation is accent-sensitive, for example whether 'á' is equal or not equal to 'ä'.

.. verkar ju vara svaret lite på min fråga.. ska gräva lite mer imorgon.. men det är ju fint.. jobbigt om man skulle behöva göra allt sånt där manuellt.. :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)