Tjenare,
Hoppas jag är på rätt forum nu och frågar.
Jag tänkte försöka bygga en enklare webbshop (till att börja med). Där man som användare endast kan kika runt på olika produkter. Vid ett senare tillfälle ska användarna även kunna skapa ett konto och spara beställningar i sin varukorg. Få mail på sin beställning etc.
Men just nu undrar jag hur man på bästa sätt kan lägga upp databasen för att ta emot en massa produkter av olika slag.
Företaget kommer att sälja en massa olika produkter.
Jag tänkte skapa följande tabeller:
* Produkter
Innehåller samtliga produkter (namn, bild, beskrivning, artikelid, pris, bilmärke).
Bilmärke används ju bara om produkten är biltillbehör.
* Produktkategori
Samtliga kategorier för produkterna (ex. biltillbehör, byggnadsmaterial, dvd-skivor etc).
* Byggnadskategori
Olika kategorier såsom skruvar och spik, gipsskivor, plåt etc.
* Bilmärken
Samtliga bilmärken (Volvo, BMW, Saab, Fiat etc).
* Bildmodeller
Samtliga bilmärken (V40, V70, M5 etc).
Är det någon som har lite förslag? Lite tips? Tack på förhand!
DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg Känns tyvärr som att tråden hamnade lite fel, denna borde ligga under någon db-tråd =)
Men skit i det, nu när jag ändå är här och skriver kan jag ju komma med lite tips =)
Tänkte på din tabell med produkter, är bilmärke verkligen på rätt plats? Av erfarenheter så finns det delar som passar mer än ett märke, om du vill kunna visa detta kommer det bli svårt för datorn att känna av vilka märken som produkten passar till (fältet bör bara innehålla 1 värde).
Det andra verkade väl okej =)
För att du ska få en bra och normaliserad databas råder jag dig till att först skapa en ER-modell över din databas. Det kan liknas vid en mind-map där du visuellt ritar upp de olika entiteterna (substantiv, dvs en "sak") och hur de förhåller sig till varandra. Detta minimerar överlagring.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg ... Och flyttas från SQL.
Jag kanske ska ha en tabell för varje typ av produkt.
* Biltillbehör (id, namn, bild, bilmärke, artikelid, pris, beskrivning)
* Byggnadsmaterial (id, namn, bild, artikelid, pris, beskrivning)
* Bilmärken (Volvo, Honda, BMW)
* Bilmodeller (S40, V40, M5)
* Byggkategori (Gipsskivor, Spik och skruv, plåt)
Vad tror ni om det?