webForumDet fria alternativet

Är MsSQL och MS Server olika saker?

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

3 svar · 371 visningar · startad av Oputres

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Har jag fattat detta rätt:
Ms Server är en server precis som PWS och IIS.
Ms SQL är en databas precis som Access och MySQL.

Jag gick till bokhandeln och skulle kolla efter någon lätt bok om MsSQL men hittade Nada. Däremot fanns det monsterböcker om Ms Server.

Jag håller nu på med ett projekt i en Access-databas och skulle om projektet går bra senare kanske behöva uppgradera denna till en Ms SQL-databas, vilket jag förstått skall gå att göra med olika konverteringsverktyg (och några ändringar i asp:riet.

Om nu Ms SQL är en databas, finns det något GUI eller måste man bygga upp allt med SQL och kan man köra en Ms SQL-databas på PWS och IIS?

Rikards avatarRikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det känns som att du har blandat ihop begreppen lite.
Microsoft SQL Server är en SQL-server precis som t.ex. mySQL.
Microsoft Windows Server 2003 är ett operativsystem precis som t.ex. Windows XP eller någon av linuxdistributionerna.

Du måste bygga upp allt med hjälp av SQL. Microsoft SQL Server fungerar inte som Microsoft Access på den punkten.

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Det känns som att du har blandat ihop begreppen lite.

Jag vet. Det tar alltid ett bra tag innan poletten trillar ner.

Jag fick för mig att ovanstående var databashanterare. Menar du att de är en server likt IIS med integrerad databas eller hur skulle du beskriva dem?

Microsoft Windows Server 2003 är ett operativsystem precis som t.ex. Windows XP eller någon av linuxdistributionerna.

Aha - lämpligt operativsystem på en server alltså.

Du måste bygga upp allt med hjälp av SQL. Microsoft SQL Server fungerar inte som Microsoft Access på den punkten.

Men det finns väl skal som underlättar uppbyggnaden. Hur funkar en konvertering från en Accessdatabas då? Vad jag har förstått så skall det gå att konvertera tabellstruktur och innehåll utan (större) problem till Ms SQL.

UlfTs avatarUlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Oputres skrev:

Jag fick för mig att ovanstående var databashanterare. Menar du att de är en server likt IIS med integrerad databas eller hur skulle du beskriva dem?

De är servrar och databashanterare på samma gång. DBMS i den meningen att de faktiskt hanterar databaser. Servrar i den meningen att de faktiskt betjänar klientprogram.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)