webForumDet fria alternativet

Sorteringsproblem

6 svar · 293 visningar · startad av .Cj

.CjMedlem sedan nov. 200319 inlägg

Hej.
Jag har en databas med följande data:

ex:

ID | filename | filename1 | namn | album
1 | bild.jpg | thumb.jpg | bla bla | album1
2 | bild.jpg | thumb.jpg | bla bla | album2
3 | bild.jpg | thumb.jpg | bla bla | album3
4 | bild.jpg | thumb.jpg | bla bla | album2
4 | bild.jpg | thumb.jpg | bla bla | album2

Nu skulle jag vilja visa 1 thumb.jpg för varje album.
alltså.. finns det 3 album som heter album2 så vill jag fortfarande bara visa 1 thumb.jpg
Hur löser man detta på bästa sätt? Får det inte att fungera med DISTINCT. (kan bero på att samma filnamn kan förekomma i olika album??)

("SELECT DISTINCT album, filename1 FROM AlbumMiljo")
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Jag förstår inte problemet. Vilket resultat får du och vilket vill du ha?

Flyttas från ASP.

Problemet är att jag ur databasen vill ta ut bilderna till olika album. Alltså.
Jag vill hämta en bild ur varje album och visa som thumb. när du klickar på den kommer du till albumet, där det finns ytterligare bilder.

Resultatet jag får nu är att den listar alla filer. Det betyder att finns det 4 bilder som tillhör album 2 så visar den alla istället för bara en.

Det jag skulle vilja är att den väljer 1 bild från album2, 1 bild från album5 osv. för att sedan länka till själva albumet.

GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg

Försök att skilja på antal och id:n när du skriver, så blir det lättare att hänga med på vad du menar. Ordningstal upp till nitton skrivs helst ut, och de bestämda artiklarna "en" och "ett" bör aldrig ersättas med en siffra.

För att kunna visa en av bilderna ifrån albumet så måste du välja ut vilken av bilderna som ska visas på något sätt. Databasen kan ju inte gissa att du bara vill ha en av bilderna, och ännu mindre vilken av dem du vill ha.

Ne, det är sant.
Men eftersom bilderna är något som användaren laddar upp så finns blir det olika filnamn på dessa. Det spelar ingen roll vilken av bilderna som visas. Bara att en visas. Hur kan man lösa det då? sortera efter ID och visa första/sista?

Kan själv:

("SELECT * from AlbumMiljo WHERE id in (select min(id) from AlbumMiljo GROUP BY album)")

cyprysMedlem sedan dec. 20003 105 inlägg

edit: ok

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb