webForumDet fria alternativet

Multi-Insert till Access

5 svar · 219 visningar · startad av Uwe

UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg

Jag har en databas på en SQL-server, som jag skulle vilja få ut innehåll i och lägga i en access-databas. Tycker det känns onödigt att ställa en insert-fråga för varje post som ska in. Det kommer om inte annat ta ganska lång tid. Finns det nåt annat bra sätt? Går det exempelvis att skicka in ett helt recordset eller nåt? :q

//Uwe

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Om du öppnar SQL databasen med Access (Projekt med befintliga data) kan du bara dra tabeller över till en vanlig Access DB.

Lasp skrev:

Om du öppnar SQL databasen med Access (Projekt med befintliga data) kan du bara dra tabeller över till en vanlig Access DB.

Sorry, skrev SQL-server men menade SQL2000-databas. Antar att et inte går att öppna den i Access?

Problemet är att jag gör ett c++-program som ska kopiera delar av databasen, så jag behöver kunna göra det i kod.

/ Uwe

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det är OK Men det är alltså riktikt att du kan ansluta till en SQL server Db via Access.
Man får även tillgång till en del migreringsverktyg. Värt att testa även om det inte hjälper dig i detta fallet.

Lasp skrev:

Det är OK Men det är alltså riktikt att du kan ansluta till en SQL server Db via Access.
Man får även tillgång till en del migreringsverktyg. Värt att testa även om det inte hjälper dig i detta fallet.

Ok, ska testa och se om det kan vara användbart. Tack för snabbt svar! :)

/Uwe

Har lite nya funderingar :OO

Möjligen finns det en snabbare uppkoppling än den jag använder. Nu connectar jag med Microsoft.Jet.OLEDB.4.0. Någon som har synpunkter på det?

Det hade ju varit ganska enkelt att skriva ner all data i en fil. Går det att importera en sådan genom att skriva kod, dvs. utan att behöva öppna programmet och göra det därifrån?

/Uwe

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)