PANMedlem sedan feb. 2002134 inlägg
Hej
Jag har för mig att det någonstans finns ett program som gör det möjligt att köra en befintlig Access databas på en dator som inte har Access.
Möjligen att det är något som distrubueras med Office developer edition
För Power Point finns det något liknande, har för mig att det heter PowerPoint Wiewer
Någon som vet?
MVH
PAN
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Access-databaser kan köras utan access. Det går att ansluta med oledb och odbc.
Förlåt min oklarhet.
Jag menade med bibehållet grafiskt gränssnitt.
ODBC är vad jag förstår en koppling/gränssnitt som man kan använda om man skriver ett program som behöver använda en databas.
Oledb har jag aldrig stött på men misstänker att det är något liknande?
Vad jag vill ha är alltså en Access databas med bibehållet grafiskt gänssnitt som kan köras på en dator utan att Access är instalerat.
Låter faktiskt som lite av en dröm. ;-)
Jag tycker att Access är fantastiskt när det gäller att bygga gränssnittet både för inmatning och rapportgenererring.
Kan förstås bero på att jag inte prövat så många andra databashanterare.
PAN
paraxeMedlem sedan apr. 2004298 inlägg
PAN skrev:
Jag tycker att Access är fantastiskt när det gäller att bygga gränssnittet både för inmatning och rapportgenererring.
Kan förstås bero på att jag inte prövat så många andra databashanterare.
Filemaker Pro kan vara värt att ta en titt på då den kan skapa en egen runtime för varje databas (alltså slippa huvudprogrammet).
Hurvida det finns en "viewer" för Access vet jag inte.
Mvh
Pär
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg
Det finns en runtime till Access, som kan användas för att distribuera en Accessdatabas som en applikation som kan köras på datorer utan Access. Den är tyvärr inte gratis, den finns med i ett developer pack för Access/Office.
För mer info, sök på MSDN
Ja i Office developer edition ska det finnas,
men jag har inte hittat något om någon fristående developer pack.
Ska leta mer.
PA