Hoppas jag kan få hjälp här.
Har 3 tabeller.
Datum
----------
idDatum
datum
Valuta
-----------
id_valuta
valutanam
symbol
valutanotering
-------------------
id_notering
id_valuta
id_datum
notering
Jag har en datumtabell för jag ska bygga på med fler typer av noteringar framöver så de kan länkas till samma datum
När jag nu hämtar ut data ur tabellerna så ligger det tex 3noteringar på ett datum. Vi tar 2005-01-01 altså notering för sek,usd,gbp tex
Problemet bli ju nu när jag vill presentera värdet på min sida, jag vill ju inte lista en notering per datum utan 3noteringar per datum
Datum |Sek|USD|GBP|
2005-01-01 | 9 | 7 | 13 |
å inte
Datum notering
2005-01-01 9
2005-01-01 7
2005-01-01 13
Kan jag på ngt sätt koppla min sqlsats så valutanamnet blir kolumnnamn i svaret??
Alernativt om ngn har ide på en vass asploop så jag får rätt värde på rätt plats.
Tack på förhand
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Den enda dbms som har inbyggt stöd för detta är Access såvitt jag vet. Titta på TRANSFORM.
Annars
sql = "select ... order by datym"
pDatum = #0001-01-01#
while not rs.eof
if pdatum <> cdate(rs("datum")) then
if pdatum <> #0001-01-01# then response.write "<br>"
pdatum = cdate(rs("datum")
response.write pdatum
end if
response.write "data för detta datum"
rs.movenext
wend
NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg du kan göra en PIVOT table
testa :
SELECT MAX(CASE WHEN valutanotering.id_valuta=1 THEN valutanotering.notering END) AS Sek FROM ...... . . .. ..
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om man känner till alla valutor i förhand ja.
det gör jag ju inte, det ska vara så dynamiskt som möjligt. Men jag har löst det med lite invecklade loopar, för jag ska få till en inmatningsformulär så var jag ju tvungen att lista alla null resultat åxå och de kommer bli insertsträngen o de befintliga noteringarna blir updatesträng. Hoppas det funakr nu..