reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Jag vet inte om detta är rätt forum men jag hämtar text från en databas som skrivs ut efter alfabetisk ordning.
Men jag skulle vilja plocka ut ett ord och lägga det längst ner.
Som det är nu blir ju ordningen:
AAA
BBB
CCC
DDD
Vill ha det:
AAA
CCC
DDD
BBB
Går det att fixa lite enkelt tror ni?
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Hur får du fram vilket ord du ska lägga längst ner?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det brukar gå att lösa i direkt i SQL-frågan, men hur det ser ut beror på vilken dbms du använder.
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Erka: Hmm, det borde kanske gå om man tar ut id:et som ligger på: 50. Ordet som ska ligga i boten är "Other".
@nders: Det är Access som används.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Något sånt här borde funka:
... ORDER BY IIf(fld = 'Other', 'ööö', fld) ASC
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Tack för förslag men tyvärr så är ordningen oförändrad.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Är det så att databasen kör någon sorts engelsk sorteringsordning? Iså fall kan du prova med zzz istället för ööö.
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Pinsamt. Jag hade ändrat i fel sql-sats. Efter att ha lagt till ovanstående kod i rätt sats så hämtas ingenting.
Sql-satsen i sin helhet:
"SELECT * FROM kategori ORDER BY IIf(fld = 'other', 'zzz', fld) ASC"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg fld är alltså namnet på fältet. Ändra det till rätt fältnamn.
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Sorry ;-) Men nu fick jag min vilja igenom. Tack Anders!
@nders skrev:
Något sånt här borde funka:
... ORDER BY IIf(fld = 'Other', 'ööö', fld) ASC
Går också att skriva så här:
... ORDER BY IIf(fld = 'Other', 1, 0) ASC, fld ASC
Då blir det inga problem om ett fält innehåller "ööööööö". :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja, så går också att skriva. :)
Mvh