FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Jag undrar om det går, och hur man då gör, att lägga till data till ett textfält utan att behöva göra ett recordset och läsa ur informationen först.
Man kan ju t.ex. öka ett siffervärde så här:
db.Execute "UPDATE Tabell SET Tal=Tal+1 WHERE ID=1"
Finns det något motsvarande för att lägga till i text? När man klickar på en länk ska användar-id läggas till. Dvs om det står "1,5,10,4,57,6" så ska det bli "1,5,10,4,57,6,78" om det är användare 78 som klickar.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Gör om datamodellen så att du lagrar varje värde som en separat post. Du behöver en extra tabell där du definerar användar-id som en foreign key. Läs mer om normalisering, det finns en uppsjö av artiklar på nätet.
Du kan ALDRIG få några effektiva sökningar med nuvarande design.Du kan heller inte upprätthålla någon dataintegritet.
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Uhmm... alltså... det är ett forum och det ska hålla koll på vilka trådar som en person läst och inte läst. När trådarna listas så kollas det med InStr om UserID finns i fältet eller ej. Om det inte finns, så markeras tråden med fetstil, annars som vanligt. När det skrivs ett nytt inlägg i tråden så rensas fältet till tomt, då blir det ju markerat med fetstil för alla igen.
Det är ju inga problem att uppdatera tråden med UserID i det fältet när man går in och läser en tråd, för den posten uppdateras ändå där den räknar hur många som läst tråden.
Problemet kommer istället när jag vill kunna markera alla trådar som lästa. Är ju inte direkt smidigt att göra en söking på alla trådar som är olästa för att sedan köra en loop där man uppdaterar var och en av dom med värdet som stod där innan + mitt userid.
Du skriver att man aldrig kan få effektiva sökningar så här. Där vill jag bara säga att det fungerar utmärkt. Söka på alla trådar som inte har ,UserID, i det fältet är inga som helst problem.
Att ha en annan tabell ser jag inte ens som smidigt. Ser inte hur jag ska kunna koppla samman dessa och ge mig svaret på om tråden är läst eller ej utan att göra en fråga i den andra tabellen på trådid och userid.
FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg Det är förresten MySQL som jag använder, men hittade inget annat forum än SQL att lägga detta i. Om det nu spelar någon roll.
Om det nu inte går att göra som jag "vill", har någon då något annat förslag på hur man håller koll på vilka trådar man läst och inte i ett forum. Och att detta ska nollas när det skrivs något nytt... samt att man ska kunna markera alla trådar som lästa med ett klick någonstans.