ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Har ett mycket delikat problem. Har lyckats komma runt problemet men vill ändå få en förklaring.. Ev.lösning.
Databas SQL2000
Problem:
Har en ASP sida som skriver ut ett recordset. Precis som jag alltid gjort.
Men två fält från recordsettet kommer inte ut när jag flyttar den ASPfilen till prduktionsmiljön.
Om jag petar in dessa två i varibler först av allt efter jag skapat recordsettet så kan jag skriva ut dessa variabler och det fungerar.
<%=rs("kontaktperson")%><%=rs("telefon")%>
Ovan kommer inte telefon ut..
<%=rs("telefon")%><%=rs("kontaktperson")%>
Ovan är frid och fröjd allt kommer ut
På ett ställe i koden valde jag att bara byta ordning på utskriften av recordposten. Och då kom bägge fälten ut. Om ordningen var annan så kom bara ena recordposten ut.
Jag förstår ju att det skiljer sig något i miljön men vad? Vill ju att det ska gå att koda på min dator och sedan bara flytta över till produktion utan att behöva göra om filerna. Så något "fel" har jag lyckats få till i min PC. Men vad? Hittar just ingen skillnad.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Är någon av kolumnerna definierad som text/memo/pm eller mostsvarande?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg datatyp
Har provat med char, varchar. Utan resultat.
Nu är dem ställda till varchar.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Lyckats återskapa problemet på utvecklingsmaskinen.
Droppade databasen och körde DTS, hämtade den från en gammal prodmaskin.
Lade till de nya fälten och vips fick jag samma problem på min utvecklingsmaskin. Nästan i alla fall. Kom inte ihåg vilken ordning fälten låg i så jag kan ha kastat om dem.
Men det spelar väl ingen roll vilken ordning fälten har i databasen i en recordset`??? Eller gör det?
Blir galen när man inte fattar vad som är fel...
Letar vidare..
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg PM/memo skall läggas sist i sql-satsen om det är en Accessdatabas har jag för mig.
SELECT int_fält, text_fält, PM_fält FROM tabell
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg
Databas SQL2000
Överst i inlägget.... ;)
"SELECT * FROM ... WHERE id = nuffra"
Behöver nästan alla fält på den sidan som är aktuell..
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det JesperT skriver gäller även för SQL Server för datatypen text. Om du använder något fält med den datatypen, specificera alla fält i SQL-frågan med det fältet sist.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg De fält som finns i DB:
int
datetime
char
image
varchar
nvarchar
varchar
Och i den ordningen.. Kan det påverka?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Ändrade frågan så att alla fält plockas i den ordning som fälten skrivs ut i ASP filen.
Och vips så fungerar det.
Då återstår bara ett litet Varför???
Det känndes lite onödigt att specificera fält för fält när jag använder alla utom ett. Men men nu fungerar det