webForumDet fria alternativet

Föra över SPs mellan servrar automatiskt eller med script e.d.?

Databaser & SQL

3 svar · 186 visningar · startad av CokeLight

Medlem sedan juni 2000504 inlägg
Frågan#1

Hejsan, använder SQL-server (MS) och undrar hur man för över stored procedures från en server till en annan automatiskt eller scriptat eller nåt...? Jag har båda tillgängliga i mmc...

Just nu så öppnar jag varje en SP, kopierar innehållet, stänger den, o sen öppnar jag samma i den andra servern och klistrar in.. lite jobbigt i längden ju... :)

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Öppna Enterprise Manager och använd Export/Import Data... Sedan behöver du bara läsa instruktionerna. ;)

Markera databasen du vill exportera från/importera till - högerklicka - All Tasks... - Export/Import... - I det tredje (tror jag) steget avmarkerar du bara Copy all objects och klickar på knappen till höger som då aktiveras.

Hej Engine.. :) tack för svaret.. (jag glömde nog kryssa i att jag ville ha e-mail notifikation så jag trodde inte nån hade svarat på det här inlägget.. )

aha.. hmm.. är det den man klickar... a du har rätt när jag tittar efter.. det står att den får med sig SPs... skumt att jag missade detta.. har för mig att jag kört den nån gång men att det blev fel.. sen provade jag inte mer.. jag brukar använda "Copy table(s) and view(s) from source database" för att kopiera tabellinnehåll..

..provade precis nu och fick felet jag fått förut

"Failed to copy objects from Microsoft Server to Microsoft SQL server".. aha.. dubbelklickade på felet.. står ju att det beror på att login namnet inte finns.. va fasen.. det var ju inte så svårt att lösa.. :) antar att det räcker att skapa samma användare/lösen på bägge servrarna så fixar det sig.. (hehe.. konstruktivt o ha liten monolog med sig själv : P )

hallå igen... skulle bara säga att det som slutligen kändes mest säkert (efter att jag testat) var att helt enkelt generera sql script. Man får välja exakt vad man vill scripta; tabeller, stored procs etc.. så då är det bara att välja just sp, o så får man en liten fil som man kan öppna och köra i query analyzer (efter att ha connectat mot remote servern).

hehe.. Export alternativet fungerar säkert om man kollar rätt inställningar, men default settings är lite läskiga, för det står t.ex. "Drop all objects before creating new" eller nåt sånt, så vad som händer att om nåt fallerar så görs för det första ingen rollback utan allt data raderas på fjärrservern o sen är det typ tomt bara.. :)

Det känns i alla fall att jag har mer kontroll över vad som händer istället för att klicka på Export o hoppas att allt funkar.. :)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)