I Access-SQL finns det ju några trevliga funktioner man kan använda för att manipulera den data man får ut från databasen. Tex kan man ju skriva "SELECT LEFT(text,100) FROM artiklar" för att få ut de 100 första tecknen ur varje post. Min fråga är om det går att definiera egna sådana funktioner (typ LEFT) och sedan köra dessa med ett SQL-anrop, och hur man i så fall gör.
Definiera egna funktioner i Access-SQL
4 svar · 302 visningar · startad av Baltiz
Flyttas från ASP
Det går fint om du kör innifrån access. Bara skapa en modul och de funktioner du önskar.
Men jag tror inte du kan använda dessa utifrån - tex genom ODBC/OLEDB.
Ok, det är ju synd om det inte skulle gå. Kanske kan omformulera mitt problem lite och se om det kanske kan hjälpa.
I min databas har jag ett text-fält som innehåller bokstäver och skiljetecken huller om buller (väldigt förenklat). Ett exempel: "aju.ioh.pko.kh". Jag vill nu kunna köra ett SQL-anrop och söka efter texten "ajuiohpkokh" och då få en träff. Min tanke var att lösa detta genom att skapa en funktion så att SQL-anropet blir "SELECT * FROM table WHERE ta_bort_skiljetecken(text) LIKE 'ajuiohpkokh'"
Ser att samma fråga behandlas i denna tråd, kanske är bättre att fortsätta i den? http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=119262&forumid=55