learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg Jag har en sql-snutt som hämtar ut data ur en mysql-databas. Nu vill jag att ett av villkoren beror på resultatet av ett funktionsanrop... Svårt att förklara... Så här ser min kod ut nu, kanske den förklarar bättre:
$sql = mysql_query("SELECT * FROM table WHERE user='$user' AND $i = getDayNumber(day, month, year);
Där "day", "month" och "year" är attribut i tabellen, det är förmodligen här felet ligger. Jag vet inte hur man gör för att skicka postens attribut till en funktion... Hoppas ngn förstår vad jag menar.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vad är getDayNumber? En PHP-funktion? Den kan du i så fall inte använda i SQL. Vad gör funktionen?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Är getDayNumber en PHP-funktion? I så fall går det inte.
learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg Ja, det är en PHP-funktion. Den tar emot ett datum och resulterar i en veckodag (0-6)... SQL frågan kontrollerar alltså med andra ord om posten är en viss veckodag. Någon annan lösning på mitt problem?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det finns någon funktion i Mysql som ger samma resultat. Leta lite i manualen.
learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg ok, ska kika lite. Om någon orkar leta och hittar den innan jag så säg gärna till.