FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg hmm.. vill sortera så här: en post med ett visst id ska visas först .. sen ska resten sorteras efter namn. Detta funkar inte
ORDER BY $menu_id DESC, name DESC // den 1:a tar över..
Hur göra ? Det är sökert jäkligt simpelt ( hoppas ) men jag har stillestånd x(
Det finns ingen sorteringsmetod för att få ett bestämt id att hamna först. Använd två querys, en för att hämta raden med ditt specifika id, och en för att hämta de andra raderna i bokstavsordning.
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Vill du ge exempel på hur resultatet ska se ut?
Vad innehåller $menu_id och vilken datatyp har kolumnen?
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg $menu_id innehåller en siffra. Det är en function som ska printa ut en meny. Flera
<h3>Sektion 1</h3>
<ul>
<li>Länk 1</li>
<li>Länk 2</li>
</ul>
<h3>Sektion 2</h3>
<ul>
<li>Länk 1</li>
<li>Länk 2</li>
</ul>
etc..
om jag går in på en avdelning så skickas ett nytt ID till funktionen.. typ " Du är här " och den sektions menyn hamnar längst upp. Typ så här ska det bli om jag väljer Sektion 4..
<h3>Sektion 4 </h3>
<ul>
<li>Länk 1</li>
<li>Länk 2</li>
</ul>
<h3>A Sektionen</h3>
<ul>
<li>Länk 1</li>
<li>Länk 2</li>
</ul>
<h3>B Sektionen</h3>
<ul>
<li>Länk 1</li>
<li>Länk 2</li>
</ul>
Skulle vara nice om man fick det i 1 query :)
DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg Är det inte bara ORDER BY $menu_id, name DESC?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg ... ORDER BY CASE WHEN ID = 4711 THEN 0 ELSE 1 END, name DESC
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Stabiilt ! .. det där hade jag nog inte listat ut, nu gäller det bara att hajja själva formeln :)
Ändrade " name DESC " till ASC så det kom i bokstavordning. - Tack !
Tråden flyttas från PHP..