niggeMedlem sedan feb. 2002199 inlägg Tjena... är det någon som vet hur man gör för att tex kunna söka efter om man säger postnummer...
så man kan söka efter postnummer som BÖRJAR med 163 .tex...
men SAMTIDIGT ska man kunna söka efter postnummer som börjar på bara en 1.a
o lixom kunna avgränsa sökningen genom att ange fler siffror...,
jag lyckas bara söka efter "INNEHÅLLER" då blir det ju inge bra att söka på en 1.a tex då nästan alla postnummer innehåller en 1:a någonstans...
Förstår ni?!
Om jag fattat rätt...
SELECT * FROM tabell WHERE kolumn LIKE '1%'
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om du lagrar postnummer som strängar
where postnummer like '163%'
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg SELECT * FROM my_table WHERE left(postnr,1)=1 OR postnr LIKE '163%'
Kanske.
niggeMedlem sedan feb. 2002199 inlägg Alltså... den raden jag fick från er nu innebär ju om jag lyckats få in den rätt att den söker på alla postnummer om INNEHÅLLER tex 163... då får man ju i teorin fram ett postnummer som är 76163 o 15163 osv osv osv osv...
vad jag vill ha åt är att man helt enkelt bara ska kunna skriva en "1"a... så ska den lista upp alla som BÖRJAR med en etta... INTE som har en 1.a någon annanstans än just först...
Finns det något smidigt sätt?
Tack för alla hjälpsamma svar!
/Nigge
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Nej den tar inte fram poster som har 163 i sig, tex 76163, utan endast poster som börjar på 163.
where postnummer like '163[b]%[/b]'
Här är % en wildcard, alltså det kan vara vad som helst, om man sätter en % innan 163 också så tar den ut alla poster som innehåller 163 men nu tar den bara poster som börjar på 163.