BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg Hur gör man för att lägga ihop två sql satser?
t.ex:
set re = Connect.Execute("Select f_Kat, f_Datum, f_UserID, f_ID from t_Galleri_info Where f_Year = " & strYear & " And f_Ort = '" & ort & "' order by f_Datum ")
Do Until re.EOF
set rs = Connect.Execute("Select f_Namn, f_Text from t_Galleri WHERE f_KatID = " & re("f_ID") & " ")
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg strSQL = "Select GI.f_Kat, GI.f_Datum, GI.f_UserID, GI.f_ID, G.f_Namn, G.f_Text from t_Galleri_info GI" & _
" LEFT JOIN t_Galleri G ON GI.f_ID = G.f_KatID " & _
" Where GI.f_Year = " & strYear & " And GI.f_Ort = '" & ort & "' order by GI.f_Datum "
set re = Connect.Execute(strSQL)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg set re = Connect.Execute(" & _
"Select f_namn,f_text, f_Kat, f_Datum, f_UserID, f_ID " & _
" from t_Galleri_info " & _
" inner join t_galleri on f_id = f_katID " & _
" Where f_Year = " & strYear & _
" And f_Ort = '" & ort & _
"' order by f_Datum ")
Flyttas från ASP
@nders... skulle du kunna förklara lite..left join t_galleri g ... gör den någon typ av "variabel"? istället för t_galleri?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det är bara ett alias, så man kan skriva lite kortare. Speciellt om man har en massa underscore och liknande överallt tenderar det att bli väldigt grisigt.
Jag valde att lägga till det eftersom jag inte visste om det fanns fält med samma namn i tabellerna.
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg Hmm okej... det verkar juh rätt smart detta...
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg Detta verkar inte funkar som jag vill :/
jag skulle vilja göra så att den bara loopar ut 1st f_namn per f_katID
Skulle vilja köra desinct på f_namn men det blir fel :/
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg Eller jag.. inte på namn utan på f_KatID i t_galleri
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Du får hålla reda på vad du har för värden i posterna när du loopar ut dem, så att du bara visar kategorin när det blir en ny kategori.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg KatID=""
Do while Not rs.eof
If KatID <> rs("f_KatID") then
Response.write rs("f_KatID") &"<br>"
KatID=rs("f_KatID")
End if
'Skriv ut resten
rs.movenext
Loop
BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg
Jesper T skrev:
KatID=""
Do while Not rs.eof
If KatID <> rs("f_KatID") then
Response.write rs("f_KatID") &"<br>"
KatID=rs("f_KatID")
End if
'Skriv ut resten
rs.movenext
Loop
Det är så jag har gjort nu. Men jag tänkte att det kanske fanns något fint sätt att göra det med en sql sats