webForumDet fria alternativet

Alternativ till MySQL

19 svar · 670 visningar · startad av reklam.net

reklam.netMedlem sedan mars 200515 inlägg

Hej!

Söker en databas som klarar stor belastning och som är snabb. Vi kör med en MySQL lösning och vi upplever att den inte hänger med. Så jag undrar vad det mer finns för alternativ som inte kostar skjortan.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ja, tyvärr kan man ju inte rekommendera MS SQL Server i ditt fall, då den är för jävligt dyr, rent ut sagt. En singelprocessorlicens för obegränsat antal klienter kostar runt 40.000 små runda.

Det jag undrar mest är under vilket OS du vill ha den?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

MSDE kanske?

Vi kör idag databasen på Linux (Suse), har för mig jag har hört talas om andra opensource databaser men som är mindre kända, men kommer inte på några.

Behöver stor kapacitet. Vår IT-snubbe föreslog Oracle, men det var väldigt saftigt.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Linux / Suse är väl inte en databas utan ett OS?

Oracle är svindyrt förövrigt :) Värre än MS-SQL.

Oj, jag menar vi kör MySQL på Suse.

Vår konsult föreslog Oracle med tanke på databasens komplexitet och behov av prestanda, men jag har för mig det finns alternativ till MySQL som skulle vara intressant.

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Men om en MySql databas inte hänger med betyder väl det att användingen av den är väldigt stor vilket kanske skulle motivera ett dyrt köp av en detabas.

Jo, det är ju sant.

Fast enligt vår konsult så är bara Oracle ett alternativ som han vill sälja in.

Det är bara något som ringer i mitt bakhuvud att jag läst om en databas som är opensource och som är mindre resurskrävande än MySQL och något universitet ligger bakom det hela. Men jag kommer inte ihåg var jag läst det. Har letat på IDGs sida utan resultat.

RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg

Ta en titt på MaxDB (fd. SAP DB). En databas utvecklad av SAP och som numera distribueras av Mysql AB. Så vitt jag minns så klarar den det mesta som en Oracle 7 DB klarar.
http://www.mysql.com/products/maxdb/

pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Tänker du på http://www.postgresql.org/ ?

RGB: Tack för tipset, skall kolla in det.

pimme: JA! Så hette det. Det var det jag tänkte på. TACK!

HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg

Som vanligt beror det på hur databasen används. I flera fall är MySQL snabbare än andra databaser så det är inte alls säkert att du vinner någon prestanda - snarare tvärtom.

Hur ser konfigurationen ut? Var sitter flaskhalsen? Är det INSERTs som låser uppdatabasen? Vilken tabelltyp kör ni? Kanske testa Innodb om det är mycket uppdateringar? öka buffrarna?

Herman: Jag vet inte riktigt var alla flaskhalsar finns. Jag bara är ansvarig att hitta alternativ så vi kan se vad vi kan jämföra med. Vår databas ökar med ca 30% varje månad och det blir fler och fler som använder den. Vi hade en konsult inne som sa att det var databasen som nu var flaskhalsen.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det är svårt att hitta alternativ om du inte vet vad det är som är fel - du försöker hitta medicin utan att veta vilken sjukdom du har. Som Herman säger är det möjligt att det skulle räcka att konfa om MySQL, eller tjacka ny hårdvara, båda skulle antagligen vara betydligt billigare än att (a) skaffa en ny databas och (b) anpassa existerande applikationer till det.

Vad gäller PostgreSQL är det en mycket trevlig databas som jag själv gillar skarpt, den är alldeles gratis, har snäll licens (BSD i stället för GPL), många features, och följer standarder. Däremot tror jag inte att den normalt brukar anses vara snabbare än MySQL.

Vi skall ta in ett par till offertförslag på att öka prestandan, vi har redan uppgraderat hårdvaran i tre steg och har en lastbalanserad serverlösning som är väldigt snabb. De vi fått offert ifrån idag talar bara om att lyfta allt till Oracle.

Som budgetansvarig och investeringsansvarig för vår databas så är man aningen i konsulternas makt. De ville tex i början köra MS SQL men jag ville köra allt på Linux för att få ekonomi i det hela. Så jag vill väl kunna föra fram PostgreSQL som ett alternativ till Oracle som jag tycker är orimligt dyr.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har inte själv jobbat med Oracle, men jag har hört av de som vet att det är populärt av vissa konsulter att lyfta fram Oracle (speciellt om de själva har kunskaper inom den), då det inte alltid är helt enkelt att själv administrera den. Det kan med andra ord bli dyra konsulttimmar som påslag.

OveRRidE skrev:

Jag har inte själv jobbat med Oracle, men jag har hört av de som vet att det är populärt av vissa konsulter att lyfta fram Oracle (speciellt om de själva har kunskaper inom den), då det inte alltid är helt enkelt att själv administrera den. Det kan med andra ord bli dyra konsulttimmar som påslag.

Ja, det är det jag med hört och vi jobbar med att pressa priserna i en bransch där priset börjar ha en betydelse. Så därför är jag oroad då han envisas med den typen av lösningar.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Ska du få ekonomi i det hela bör du se över helheten. Inte bara priset på produkten.. Även om det blir ett dyrt inköp behöver inte slutkostnaden bli högre.

Att bara jämföra och pressa priset kan bli långt dyrare än att se till helheten.

Det jag skulle rekomendera är att du/ni tillsammans med "IT snubben" går igenom fördelar nackdelar och pris på olika Databaser. Väg även in den kostnad som uppstår för underhåll/hårdvara och konsulttimmar samt vad det kostar när användarna ringer supporten och undrar varför det går sakta. Det är ju faktiskt en kostnad det med.

Lycka till i ditt beslutsfattande.

Det skumma är att han bara talar Oracle. Han ville ha det innan med men vi har klarat oss i snart tre år med MySQL. Räknade ut att bara licensen hade varit dyrare än de konsult timmar vi haft på systemet.

Jag har varit mycket för opensource och det känns som det rätta spåret.

Skall bli kul möte på tisdag! :)

hbi99Medlem sedan feb. 20059 inlägg

Hej,
Jag har jobbat med MS SQL, det är en mycket bra databas och den får inte den erkännande den förtjänar tycker jag. Men det är inte min första rekommendation.

Oracle, det är alldeles för många som pratar väl om Oracle utan att egentligen ha bra kunskaper. Förvisso har den störst andel på marknaden men oj vad man måste justera. Speciellt om det handlar om ett snabbt växande databas som i ditt fall.

Jag är inte så imponerad av Oracle faktiskt...även om den är grym så har den alldeles för mycket okunnig folk bakom sig. Många experter (som kallar sig själva experter), kan inte ens svara på enkla frågor om Enterprise Manager.

Jag håller med föregående inlägg om att det inom kort kommer vara alldeles för dyrt, pga konsulttimmar.

MySql, ahhh. Förutom att det är svenskt, open source databas så är den grym.. Snabb, enkel... Jag skulle villja ställa frågan; är ni säkra på att era SQL-satser är optimerade och de inte går att förbättra?

Mitt förslag är att se över hårdvara och SQL mot den. Mysql har vunnit mark inte bara hos små företag men även större bolag har valt den på senare tid.

Lycka till...

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)