webForumDet fria alternativet

Sortering baserat på värde

1 svar · 242 visningar · startad av Dragan 2k

Dragan 2kMedlem sedan okt. 20033 inlägg

Finns det något sätt där man kan sortera tabellen om ett visst värde är sant?

jag vill presentera ett arkiv med tabeller för Elitserien i hockey. Allt fungerar friktionsfritt tills dess att jag kom ihåg att man ändrat poängsystemet från 2 poäng för vinst till 3 poäng för densamma. Summeringen blir då helt fel för tidigare tabeller vilket leder till totalt felaktiga tabeller.

Jag sorterar efter fältet totalpoangsumma i nedåtgående storlek eller vad man ska kalla det.

Nu till själva frågeställningen. Jag skulle vilja att om säsongen är 2000-2001 eller tidigare att den soreterar efter fältet Totalpoangold. Är säsongen 2001 - 2002 eller senare så vill jag att den sorterar efter fältet Totalpoangold.

SELECT Tbl_elitserien.RecID, 
Tbl_elitserien.sasong, 
Tbl_elitserien.lagnamn, 
Tbl_elitserien.webbadress, 
Tbl_elitserien.GP, 
Tbl_elitserien.W, Sum((Tbl_elitserien.OTW)+(Tbl_elitserien.OTL)+(Tbl_elitserien.OT)) AS T, 
Tbl_elitserien.L, 
Tbl_elitserien.GF, 
Tbl_elitserien.GA, 
Sum((Tbl_elitserien.GF)-(Tbl_elitserien.GA)) AS Malskillnad,
Tbl_elitserien.OTW, 
Tbl_elitserien.OTL, 
Tbl_elitserien.OT, 
Sum((Tbl_elitserien.W)*3)+((Tbl_elitserien.OTW)*2)+((Tbl_elitserien.OTL)*1)+((Tbl_elitserien.OT)*1) AS Totalpoang, 
Sum((Tbl_elitserien.W)*2)+((Tbl_elitserien.OTW)*2)+((Tbl_elitserien.OTL)*1)+((Tbl_elitserien.OT)*1) AS Totalpoangold

Bifogar uppbyggnaden av SQLen som används för att plocka ut tabellen och summera ihop målskillnad, poäng och så vidare.

Uppskattar all hjälp som kan ges.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
order by case when seasonStart <= 2000 then
Totalpoangold
else 
Totalpoang end desc

Du kan ju också lägga in motsvarande case i din sum så att du alltid får en summa oberoende av säong.

Flyttas från ASP

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)