Finns det något sätt där man kan sortera tabellen om ett visst värde är sant?
jag vill presentera ett arkiv med tabeller för Elitserien i hockey. Allt fungerar friktionsfritt tills dess att jag kom ihåg att man ändrat poängsystemet från 2 poäng för vinst till 3 poäng för densamma. Summeringen blir då helt fel för tidigare tabeller vilket leder till totalt felaktiga tabeller.
Jag sorterar efter fältet totalpoangsumma i nedåtgående storlek eller vad man ska kalla det.
Nu till själva frågeställningen. Jag skulle vilja att om säsongen är 2000-2001 eller tidigare att den soreterar efter fältet Totalpoangold. Är säsongen 2001 - 2002 eller senare så vill jag att den sorterar efter fältet Totalpoangold.
SELECT Tbl_elitserien.RecID,
Tbl_elitserien.sasong,
Tbl_elitserien.lagnamn,
Tbl_elitserien.webbadress,
Tbl_elitserien.GP,
Tbl_elitserien.W, Sum((Tbl_elitserien.OTW)+(Tbl_elitserien.OTL)+(Tbl_elitserien.OT)) AS T,
Tbl_elitserien.L,
Tbl_elitserien.GF,
Tbl_elitserien.GA,
Sum((Tbl_elitserien.GF)-(Tbl_elitserien.GA)) AS Malskillnad,
Tbl_elitserien.OTW,
Tbl_elitserien.OTL,
Tbl_elitserien.OT,
Sum((Tbl_elitserien.W)*3)+((Tbl_elitserien.OTW)*2)+((Tbl_elitserien.OTL)*1)+((Tbl_elitserien.OT)*1) AS Totalpoang,
Sum((Tbl_elitserien.W)*2)+((Tbl_elitserien.OTW)*2)+((Tbl_elitserien.OTL)*1)+((Tbl_elitserien.OT)*1) AS Totalpoangold
Bifogar uppbyggnaden av SQLen som används för att plocka ut tabellen och summera ihop målskillnad, poäng och så vidare.
Uppskattar all hjälp som kan ges.