webForumDet fria alternativet

backup mySQL

5 svar · 380 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 630 inlägg

Hur gor ni en backup pa er mySQL databas? kan man schemalagga det automatiskt?

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg

Jag brukar exportera en .sql-fil via phpMyAdmin 2-3 ggr i veckan. Har hört att det ska gå att schemalägga, man använder sig då "schemalagda aktiviteter" och skapar där ett script som gör den här exporten.

Har inte lyckats genomföra det på min unixmaskin ännu, men skulle gärna vilja ha tips och sånt på hur man *kan* lösa det här.

Hur som helst är det ju inte jobbigt att göra det manuellt, men databaserna växer för varje vecka och dom blir fler, så det vore skönt att sånt sker per automatik.

QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg

Ett sätt att automatiskt ta backup är såhär. Skapa ett php-script som kör följande sql-fråga:

mysqldump --tab=/path/to/some/dir --opt db_name

Eller:

mysqlhotcopy db_name /path/to/some/dir

Sedan skapar man ett cronjobb (unix), vanligtvis genom crontab -e (personliga jobb för sitt konto). Lägger till:

0 0 * * * lynx -dump [url]http://www.sida.se/myscript.php[/url]

Då körs scriptet varje midnatt. För att ändra tiden kolla här. Detta förutsätter att man har lynx installerat, man bör även kolla så att det är rätt ip som kör scriptet (i php-scriptet). Man kan även köra phpscript direkt via konsolen men har för mig att det krävs att php är installerat på ett specifikt sätt. Ni kan ju testa, i så fall har man något i stil med detta i cronjobbet.

0 0 * * * /usr/local/bin/php /väg/till/din/phpfil.php

För mer hjälp om cronjobb så finns google. ;) :)

nu blev det for avancerat for mig, ar ingen unix kille direkt... hur backar man upp databasen manuellt via phpmyadmin?

QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg

Gimbo skrev:

nu blev det for avancerat for mig, ar ingen unix kille direkt... hur backar man upp databasen manuellt via phpmyadmin?

Via menyalternativet Export som finns på startsidan, innan man valt db. :)

thanks

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb