paddanMedlem sedan dec. 2002299 inlägg hej allihoppa...
Ha nu suttit en timme rmed detta men får inte rätt på det...
Jag vill ha ut data från en mysql databas...men det ska vara data som händer denna månaden...
Så här långt har jag kommit:
Börjar med att hämta dagens månads nummer så här:
Manad = int(Month(Now))
Sen i sql satsen så får jag inte rätt på det..
så här långt har jag kommit:
Visa = "SELECT * FROM Aktivitet WHERE MONTH(datum) = '"& manad &"'"
Har ni några ideer??
Mvh Martin
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Nu kan jag inte sql, men jag antar att om du lagrar endast månadsvärdet i ett fält, är det ett numeriskt fält, och då behöver du väl inte " runt manad?
paddanMedlem sedan dec. 2002299 inlägg Fältet är ett datum fält ..vet inte vad det exakt heter men det sparar datumet så här:
2004-12-12 12:00:00
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Nu var det ju inte tal om ett fält i jämförelsen, utan ett month()-värde, men eftersom vi pratar tal så ska det inte vara apostrofer runt värdet. Jag hade dock lagt in villkoret direkt i SQL-frågan istället för att gå omvägen via konkatenering i ASP:
Visa = "SELECT * FROM Aktivitet WHERE MONTH(datum) = month(date())"
Jag antar att det är access vi pratar om?
paddanMedlem sedan dec. 2002299 inlägg Nej det är mysql databas...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Visa = "SELECT * FROM Aktivitet WHERE extract(MONTH from datum) = extract(month from current_date)"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
paddan skrev:
Nej det är mysql databas...
Eftersom olika databaser tolkar SQL olika, och innehåller olika funktioner, så ska du ta för vana att alltid ange vilken dbms dina frågor handlar om. Vi kan inte gissa...
Och en sak till; ange alltid felmeddelande.
paddanMedlem sedan dec. 2002299 inlägg tack så mycket för all hjälp...!
Det funkade perfekt det där sista...!
paddanMedlem sedan dec. 2002299 inlägg
@nders skrev:
paddan skrev:
Nej det är mysql databas...
Eftersom olika databaser tolkar SQL olika, och innehåller olika funktioner, så ska du ta för vana att alltid ange vilken dbms dina frågor handlar om. Vi kan inte gissa...
Och en sak till; ange alltid felmeddelande.
Tack ännu en gång...
men @nders du, jag uppgav faktiskt det i först meddelandet och en sak till...fick faktiskt inga felmeddelande på det...men det fukade inte innan helt enkelt...!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
paddan skrev:
men @nders du, jag uppgav faktiskt det i först meddelandet
Ja, det gjorde du! Jag ber om ursäkt, det är jag som är blind! :)