NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg DECLARE @test int;
SET @test=2222;
Lever ju tills jag stänger min ado.net connection, Men finns det nåt sätt att sätta en konstant variabel i minnet i SQL-servern, som överlever öppningar och stängningar?.
OBS OBS OBS, jag vill såklart inte lägga dem i en tabell eller nåt sånt :bire utan det är minnet som gäller
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Men finns det nåt sätt att sätta en konstant variabel i minnet i SQL-servern, som överlever öppningar och stängningar?.
Nej. Vad är det för fel på att använda en tabell?
Lever ju tills jag stänger min ado.net connection
Jaså, det var något nytt.
NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg
Nej. Vad är det för fel på att använda en tabell?
Ibland behöver man konstanter, Att göra såhär:
DECLARE @accessdatum datetime;
SET @accessdatum=DATEADD(day, (SELECT konstantadagar FROM konstanter WHERE ID=1), GETDATE())
INSERT INTO tabell (namn,datum,accessdatum) VALUES ('pelle',GETDATE(),@accessdatum);
Är inget vidare prestandamässigt. Därför skulle jag vilja kunna sätta en konstant variabel som behåller sitt värde tills jag raderar den, så jag inte behöver SELECT:a värdet gång på gång på gång.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Är inget vidare prestandamässigt.
Har du testat?
INSERT INTO tabell (namn,datum,accessdatum)
select 'pelle',GETDATE(),
dateadd(day,konstantdagar,getdate())
from konstanter
where id = 1
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Jag skulle skapa user functions för att hämta variablerna utifrån konstanter-tabellen. Ex:
INSERT INTO tabell (namn,datum,accessdatum) VALUES ('pelle', GETDATE(), funcGetAccessDate(GETDATE()));
Obs! GETDATE() som parameter pga att man inte kan använda det i en user function. (Jag vet, det är för jäkligt.) :(