webForumDet fria alternativet

Optimera/Reparera MS SQL

6 svar · 364 visningar · startad av dekt

dektMedlem sedan jan. 2001101 inlägg

Med MySQL kan man ju optimera tabellerna så att det blir snabbare.

Kan man göra samma med MS SQL? Hur?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Om jag förstår din fråga så skulle du vilja ha posterna, i ordning det mest använda indexet?
Jag tror inte att det finns någon sådan funktion. Manuellt går det ju att göra.

dektMedlem sedan jan. 2001101 inlägg

Nej alltså i MySQL kan man köra kommandot OPTIMIZE TABLE Tabellnamn för att den ska bli optimerad. Vet inte hur det funkar, men efter det går allt snabbare iaf.

kjellMedlem sedan dec. 1999757 inlägg

Det är nog mer än myt att det skulle gå snabbare. Vad OPTIMIZE TABLE gör är att plocka bort allokerat utrymme som efterlämnas när du t.ex. raderar en rad. Det är naturligtvis önskvärt att utnyttja detta men knappast någon prestandaförbättring värt namnet vid normal användning av webbapplikationer. Är det snabbhet man eftersträvar så är nog en genomtänkt indexering ett bättre alternativ.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

shrink database
Det finns iallafall från enterprisemanager.
Kan läggas som schemalagd jobb från sql-agent.

Jag vet inte om det går att göra på enskilda tabeller. Jag har alltid använt det mot en helDB.
Och det den gör är som nämnt ang optimize, dvs tar bort "tomt"utrymme.
Har man tabeller som applikationer gör inset och delete i. Dvs att det skapas och tas bort massor av poster så kan det vara en ide.

/pebi

kjellMedlem sedan dec. 1999757 inlägg

Det finns också en valmöjlighet per databas i Options-fliken att välja Auto shrink.

[r]
Kanske inte ska rekommendera Auto shrink efter att läst den här artikeln då tydligen prestanda påverkas negativt.
Vi kör det dock på våra produktionsservrar och har inte upplevt någon märkbar skillnad men ska väl sättas i relation till användning/maskinvara.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Trots allt så är detta en viktig fråga.
Om man har statiska tabeller typ postnummer per ort skall dom läsas ut och läsas in i rätt (den mest använda sorterings,sök) ordningen.
Då detta är ett försummat kapitel tycker jag att det skall finnas rutiner för att göra detsama med exempelvis Kundtabellen. Orderhuvud osv .
Då bör man kunna höja prestanda. Om man gör detta månadsvis eller så.
Hur många databaser har sedan överflyttningsrutiner till Statiska databaser och bara behåller vad jag brukar kalla "en levande kärna" Man kan faktiskt lägga knyttabbeller så att när man söker på ett äldre ordernummer hänvisas frågan till en annan db exempelvis order2002. Det är en bra fråga och det finns flera svar.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)