webForumDet fria alternativet

sql + access problem

3 svar · 280 visningar · startad av Sqlnoob

SqlnoobMedlem sedan feb. 20056 inlägg

Hej!

Har ett litet problem. Jag har en access databas som jag söker i via en html sida. Det fungerar bra men jag har lagt till en "dropdownlist" nu och jag vill att när man väljer ett alternativ i listen och trycker sök så ska det sökas upp i databasen precis som om man skrev det i sökrutan.
Är inte så bra på sql så det är kanske nåt väldigt simpelt fel...

lite av koden:

Response.Write(Request.Form("Sok"))
Response.Write("<br>")
Response.Write(Request.Form("meny"))
Response.Write("<hr>")

if Request.Form("sok") <> "" then

sSQL = "SELECT Namn FROM Recept WHERE Namn LIKE '" & Request.Form("Sok") & "%'"

elseif request.form("meny") <> "" then

sSQL = "SELECT Namn FROM recept WHERE Namn LIKE '" & Request.Form("meny") & "%'"

end if

det jag kallar för sok är en vanlig textruta som där man skriver in vad man vill söka efter (detta fungerar) det jag kallar meny är altså listen som inte fungerar.

Tacksam för hjälp

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Vad menar du med inte fungerar?

Vad innehåller variabeln sSQL innan den exekveras?

Dvs, lägg till

response.write "Debug:" & sSQL
response.end

direkt efter din if-sats.

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
  1. Om det är fritextsökning så kanske du ska ha wildcard (%) både före och efter sökordet? Annars får du bara träff på poster som börjar med det man fyllt i.

2. Jag förstår inte riktigt problemet med menyn. Skriv ut SQL-frågan istället för att exekvera den, så får du se om den verkligen ser rätt ut.

3. Välkommen till webForum!

edit: Om man lagar mat samtidigt som man skriver inlägg hinner ofta någon före. ;)

mvh

SqlnoobMedlem sedan feb. 20056 inlägg

Tja!

Har fått det att fungera nu =) var bara lite småfel som jag missat men tack för hjälpen iaf!

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb