VercordiaMedlem sedan jan. 200519 inlägg
Jag har en liten fundering när det gäller SELECT.
Om jag har en en nummerserie (t.ex. 1,3,7,11,35), som motsvarar vissa ID:n i en tabell som jag vill komma åt, så kan man vad jag förstår skriva så här:
SELECT * FROM table WHERE columnID IN (1,3,7,11,35)
Förutsatt att ovanstående är rätt, hur gör jag om nummerserien innehåller 100 eller 1000 nummer istället? Finns det något bättre sätt att formulera frågan?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Syntaxen är korrekt.
- Ange fler värden i in-listan
- Lagra värena i en tabell och gör en join
- Fundera på varför det blir så många id-värden som måste vara med i sökningen
- Ange fler värden i in-listan
- Lagra värena i en tabell och gör en join
- Fundera på varför det blir så många id-värden som måste vara med i sökningen
Jag har en huvudtabell för bildinformation (bland annat ID), sedan har jag en tabell som sparar specifika bilders ID:n, man kan se det som en slags favorit.
Jag kanske lägger till bilderna med ID 1,2,5,7,55,etc. i min favoritlista. När jag sedan ska göra en sökning för att hämta information om bilderna i min favoritlista måste jag ju göra en sökning och då har jag funderat på hur jag bäst löser det. Därav funderingarna kring SELECT xxx IN().
Hur många ID-värden det blir beror helt på hur många bilder man lägger till i sin favorit. Antagligen blir det väl inget gigantiskt antal bilder per lista men jag vill samtidigt inte sätta någon gräns på max antal bilder.
Har jag krånglat till det för mig? :l
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Nu har du tappat mig. Om du har en tabell med favoriter så borde du bara behöva göra en join mot den tabellen, det finns ingen anledning att hämta värdena till applikationen.
Ah, maaan! Nog för att man är noob men det borde jag ju kunnat listat ut själv...
Jag får skylla på att jag är trött som ett djur med synapser lika blixtsnabba som en koala... ;)
Tack och sorry...