mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Hej!
Jag skall lägga in ett datum i databasen och mitt fält innehåller datatypen datetime och det är väl typ 2005-01-24 08:44:24
Hur formaterar jag tiden nu i VB-script så jag får in det rätt i databasen.
Jag försökte med getdate() men det verkar inte fungera riktigt bra.
ex.
rec_DB = dbo.Execute("INSERT INTO tbl_rec (id, num, re_date, code, fname, lname, data)"&_
"VALUES ('"& id &"', '"& num&"', getdate(), '"& code&"', '"& fname &"', '"& lname &"', '"&data &"'")
Hur skall jag göra?
MVH hedda
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Getdate() skall funka alldeles utmärkt om du använder SQL Server. Vad får du för felmeddelande?
mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Tack för det supersnabba svaret.
Jag såg att den ovanstående fungerar men har en tabell med ända skillnaden från den ovanstående är att jag lägger in
rec_DB = dbo.Execute("INSERT INTO tbl_rec (id, num, re_date, date, fname, lname, data)"&_
"VALUES ('"& id &"', '"& num&"', getdate(), getdate(), '"& fname &"', '"& lname &"', '"&data &"'")
alltså att det är två getDate efter varann
och då får jag 2005-01-20 00:00:00
så tiden blir 00:00:00 oavsett vilken tid det är.
MVH hedda
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det verkar konstigt. Så länge inte fältet är inställt att bara lagra short date...
Jag tar och flyttar tråden till SQL.
Mvh
mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Hej!
Det verkar som om getDate() lägger in
vid första tillfället 2005-01-24 16:28:22
alltså rätt men nästa gång lägger den in Jan 24 2005 4:28PM
När man har den två ggr efter varann vid insert.
rec_DB = dbo.Execute("INSERT INTO tbl_rec (id, num, re_date, date, fname, lname, data)"&_
"VALUES ('"& id &"', '"& num&"', getdate(), getdate(), '"& fname &"', '"& lname &"', '"&data &"'")
Jag har datetime som datatyp på datumfälten.
Varför det?
MVH hedda
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Jag har datetime som datatyp på datumfälten.
Säker på det? Jag skapade en tabell med två kolumner, den första datetime och den andra char(20). Om jag gör insert med getdate() i den tabellen så får jag precis det beteende som du beskriver.
mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Ja det låter ju oneklingen så men nu har jag kollat och det är datetime på båda fälten.
Nu ser jag att när jag kör sql satsen i queryanalyser så funkar det bra men inte när jag kör den i scriptet via formuläret.
Jag skall titta närmare på scriptet.
Tack och ha det bra.
MVH hedda