oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg Har en access-databas som ser ut typ såhär
tbl_hits
id----------namn----------hits_tot
31315----blablabla------23
1516------blablabla------321
5464------blablabla------12
Min SQL-fråga ser ut såhär:
SELECT * FROM tbl_hits WHERE namn like '%ppt%'
Det finns massor av rader vars namn till viss del består av strängen 'ppt' men jag får ändå inga träffar. Är frågan felt ställd?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Nej, det är inget fel på SQL-frågan. Du har testat att köra frågan direkt i Access-programmet?
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg jupp, vad kan det då vara tro...kan det ha något med rättigheter att göra? om jag kan öppna databasen och kolla på datan ska jag väl också kunna skriva frågor mot den. eller?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Japp. Fungerar frågan alltså varken direkt i gränssnittet i Access eller i den applikation som normalt ställer frågan?
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg jag ställer frågan direkt i access, finns ingen applikation knuten till den än :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Himla konstigt. :)
Om du är sugen kan du zippa ihop databasen och skicka den till mig, så kan jag testa?
mvh
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg Filen är typ 3 mb och din mejlbox verkar vara full :) Jag ska se om jag kan strippa den på lite data så provar jag igen sen.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Prova igen. Att folk måste skicka 6Mb pingviner per e-post... ;)
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Access använder '*' istället för '%'.
:)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Argh, ja, det stämmer ju! :l
Access är ett dumt program, men det förklarar också ett fel som jag slet med häromveckan.
Jag tror inte oola behöver maila mig längre. :)
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg
Peter S skrev:
Access använder '*' istället för '%'.
:)
Gör det? Men va fan, jag har använt % i applikationer jag gjort alldeles nyss och det har funkt.
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg Men jo, det funkade faktiskt med *
Tack båda två för att ni tog er tid :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
oola skrev:
Gör det? Men va fan, jag har använt % i applikationer jag gjort alldeles nyss och det har funkt.
Det är alltså bara i Access-programmet man ska använda * istället för %. När man ansluter på annat sätt, ex. ODBC, är det % som gäller.
Använd gärna funktionen Acceptera som slutgiltigt svar.
Mvh
oolaMedlem sedan feb. 2004123 inlägg Aha, bra, det kan vara bra att veta.