webForumDet fria alternativet

MySQL, Access och ASP

5 svar · 327 visningar · startad av Emil RT

Emil RTMedlem sedan feb. 2004200 inlägg

Hejsan,

Sitter och knåpar med en sida som kommer att har vissa databas funktioner men är ej helt databasdriven.

Ställer mig inför frågan vilken databas jag ska använda.

I nuläget är SQL för dyrt (antar jag, vad ligger det på nowadays?)

Access skulle nog kunna funka, men vad är dess egentliga begränsningar?

Sen tänkte jag på MySQL, men har alltid haft för mig att det hör ihop med PHP, och sidan jag gör kommer att programmeras i ASP.

Vad ska man tänka på? Jag tror att det handlar om att max ett par hundra per dag kommer att använda funktionen som är kopplad till databasen.

/E

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

I nuläget är SQL för dyrt (antar jag, vad ligger det på nowadays?)

Du menar Microsoft SQL Server? SQL är språket du använder för att prata med databaser, oberoende av om databasen heter Microsoft SQL Server, MySQL, Access eller Oracle (osv).

- - - -

Det är inga som helst problem att använda MySQL tillsammans med ASP. Tvärtom, det funkar ganska bra.

Mvh

Emil RTMedlem sedan feb. 2004200 inlägg

jepp jag menar Microsoft SQL Server.

Är MySQL helt gratis. Någon som vet nån bra introduktionstutorial? För/nackdelar med de olika osv....

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från SQL

ZerephinaMedlem sedan sep. 2000206 inlägg

Jag har länge kört Access och det har länge funkat hur bra som helst. Däremot så kommer begränsingarna i många samtida användare. Där går den ned sig snabbt. Jag kan också uppleva att det segar ned när man göra många slagningar och många poster som ska komma upp. Kanske 4-500 namn och en del urvalskriterier.

Så är det bara du som ska sitta där så är det bara att köra! Men ska det vara 3 samtida användare eller mer så kör MySQL. Även om det är så att det är mycket poster och information du är ute efter på en gång.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Emil RT skrev:

Är MySQL helt gratis. Någon som vet nån bra introduktionstutorial? För/nackdelar med de olika osv....

MySQL kostar om man har lust att betala för det... normalt går det utmärkt att använda gratis (åtminstone som backend för en webbplats), men man kan punga ut till MySQL AB om man vill ha support av dem etc. Vilket för de flesta torde vara ganska överflödigt, eftersom manualen är bra, och det finns många bra ställen där man kan få hjälp utan att pröjsa ett öre (som här på wF). Tutorials dräller det av på nätet; använd Google.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)