Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg Jag skulle vilja räkna ut hur många relationer som mina kvinliga användare har och undrar hur en sådan SQL-sats skulle se ut.
har en tabell som heter kompis där jag sparar in samma id som användaren har i tabellen members
Någon som vet hur SQL-satsen skulle se ut?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Något sånt här kanske:
SELECT ID, användarnamn, count(*) FROM Members INNER JOIN Kompis ON Members.ID = Kompis.kompisID WHERE Members.Kon='f' GROUP BY ID, användarnamn
Men jag gissar lite hur tabellerna ser ut...
Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg Får bara fram 1 relation när jag använder SQL-satsen:
SQL="SELECT kompis.namn, username, count(*) AS antal FROM members INNER JOIN kompis ON members.username = kompis.namn WHERE members.kon='Tjej' GROUP BY kompis.id, username"
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg SQL="SELECT username, count(*) AS antal FROM members INNER JOIN kompis ON members.username = kompis.namn WHERE members.kon='Tjej' GROUP BY username"
Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg funkar men sidan blir jätte seg när jag kör den SQL-satsen.
tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg Vad har du för nycklar och index på tabellerna?
Om inte members.username är PK så bör du lägga index på det fältet. Även kompis.namn bör och members.kon kan du med fördel lägga ett index på.