westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg Jag har nyligen börjat använda mysql lokalt och det fungerar bra, förutom att jag inte kan lägga in värden (insert) i tabellerna. Det är inga som helst problem att hämta (select) och ändra (update). Koden ser precis ut så som den alltid gjort, och den fungerade online.
Vad kan detta bero på?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Felmeddelande? Exempelfråga? MySQL-version?
westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg Versionen är den senaste tror jag.
Detta är en bit av koden:
// Öppnar databasen
$mysql_server = "localhost";
$mysql_user = "XXX";
$mysql_password = "XXX";
$mysql_database = "XXX";
$conn = mysql_connect($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password) or die (mysql_error());
mysql_select_db($mysql_database, $conn);
// Sätter in värdena
$datum = date("Y-m-d H:i");
$query = mysql_query("INSERT INTO msg(1,2,3) VALUES ('$_POST[text]', '$datum', '$_POST[rubrik]'");
westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg inget felmeddelande men inget sätts in i databasen... Som sagt så fungerar det utmärkt att ändra och hämta värden... skumt! Någon som stött på detta??
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
inget felmeddelande
Du kontrollerar ju inte om du får något fel.
$query = mysql_query("INSERT INTO msg(1,2,3) VALUES ('$_POST[text]', '$datum', '$_POST[rubrik]'") or die(mysql_error());
Sen så skall du inte använda msg(1,2,3) utan ange de riktiga kolumnnamnen.
Red: Parentesfel.
westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg fortfarande inget felmeddelande. det rullar på precis som att det fungerar, men kikar jag sedan i databasen så har det inte hänt ngt..
westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg Ingen som kan hjälpa mig med detta märkliga problem?? :q
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Eftersom du har postat i fel forum kan det ta lite längre tid för kunniga att hitta hit.
Du får nog lugna dig ett par hekto...
mvh
westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg mm, jag var lite osäker på om det är rätt forum, kanske ngn snäll moderator kan flytta mig :h
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Kan du visa koden (jag hade satt en ) fel i mitt exempel i posten ovan, redigerat nu dock).
westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg Detta är den exakta koden:
$query = mysql_query("INSERT INTO senaste(text,datum,rubrik) VALUES ('$_POST[text]', '$datum', '$_POST[rubrik]'" or die(mysql_error()));
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg $query = mysql_query("INSERT INTO senaste(text,datum,rubrik) VALUES ('$_POST[text]', '$datum', '$_POST[rubrik]')") or die(mysql_error());
Saknad slutparentes insatt.
Jag tror LarsG lade in slutparentesen på fel ställe.
stevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg [r] samma svar som snabel-anders ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du borde f.ö. kontrollera så PHP verkligen rapporterar de fel som inträffar. Det verkar inte som att så sker...
mvh
danjelMedlem sedan juni 200443 inlägg jag tror inte VALUES ('$_POST[text]'... borde inte heller fungera så bra..?
det borde ju vara: VALUES (' . $_POST[text] . ' ..osv
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Flyttas från Webbutveckling - Övrigt.