webForumDet fria alternativet

100 Mb Access-databas

5 svar · 239 visningar · startad av whad

whadMedlem sedan sep. 2003221 inlägg

Jag har en sida med omkring 500 inloggade medlemmar om dagen. Databasen växer hela tiden och plötsligt blev hela sidan långsam nu i veckan. Jag har inte gjort några större förändringar och det ska webhotellet inte ha gjort heller.

Jag stängde ner sidan, plockade hem databasen och reparerade den. Den sjönk då från 96 till 80 Mb. Jag la upp allt igen och körde igång sidan endast för mig själv. Då var allt lika segt igen.

Uppdateringar som normalt tar under sekunden tar nu upp till 2 minuter. Vad kan ha hänt? Jag vet att jag kanske bör byta databastyp, men det är inte aktuellt just nu. Sidan fungerade ju för en vecka sedan.

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Ta hem applikationen och testa den i din utvecklingsmiljö.

Samma databas fungerar lika snabbt som vanligt när jag kör den lokalt.

Slutsats: Inget fel i min kod eller i databasen?

Vad finns då kvar förutom webhotellet?

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Vilka specifika SQL-frågor/operationer är det som tar lång tid? Försök att 'ringa in' problemet.

Alla tar längre tid utom två. Dessa två frågor listar bara poster från tabeller med färre än 100 poster. Många av de andra frågorna joinar flera tabeller. Har det blivit för många poster borde det väl vara samma problem när jag kör sidan lokalt? Vad ska jag göra om jag lyckas ringa in problemet?

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

Vad har du för index? Kolla på detta.

En annan felsökningsmetod:
Skapa en kopia på databasen. Minska antalet rader till några tiotal i tabellerna. Ladda upp igen. Går det segt nu?

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb