webForumDet fria alternativet

Dagens datum i phpmyadmin

7 svar · 696 visningar · startad av Galadriel

GaladrielMedlem sedan feb. 2003105 inlägg

Jag har ett fält (datatyp date) i min databas där jag vill att dagens datum automatisk ska läggas till. Jag provade under längd/värden att skriva NOW(), men det verkar inte fungera. Några tips vad jag gör fel?

K@llenMedlem sedan mars 20032 654 inlägg

Finns ingen sådan funktion i mysql (likt i ms access). Antingen får du ha fälttypen timestamp eller now() i din sql-fråga. :)

Jag har ett phpmyadmin gränssnitt, så jag skriver inga SQL frågor utan fyller bara i fält. Det vore väldigt bekvämt att inte behöva fylla i datumet, eftersom jag har en nyhetstjänst och aldrig håller koll på vilket datum det är :-)

K@llenMedlem sedan mars 20032 654 inlägg

phpmyadmin är till för att administrera en mysql-databas. Informationen i databasen används väl till något? Om svaret är ja brukar man tala med databasen med SQL. Får jag nyfiket fråga vad du har din mysql-databas till?

kjellMedlem sedan dec. 1999519 inlägg

Du kan välja DATETIME som typ på ditt datumfält i phpMyAdmin och vid en insert så väljer du antingen NOW som funktion (ger aktuell tid) eller så får du välja eget datum och tid i en kalender (knapp finns vid fältet).

Jag använder den för att lagra 'nyheter'. Därför vill jag gärna ha datumet

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Kanske kan datatypen timestamp passa.

MySQL.com skrev:

The TIMESTAMP column type provides a type that you can use to automatically mark INSERT or UPDATE operations with the current date and time.

DAAAAANIELMedlem sedan feb. 200524 inlägg

phpmyadmin sa du.. de ska jag också använda mig av. Hur gör man? Tar man kontakt med sidan lr .. hjälp behövs från grunden.

Genererad på 353 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb