Jag har ett fält (datatyp date) i min databas där jag vill att dagens datum automatisk ska läggas till. Jag provade under längd/värden att skriva NOW(), men det verkar inte fungera. Några tips vad jag gör fel?
Dagens datum i phpmyadmin
7 svar · 696 visningar · startad av Galadriel
Finns ingen sådan funktion i mysql (likt i ms access). Antingen får du ha fälttypen timestamp eller now() i din sql-fråga. :)
Jag har ett phpmyadmin gränssnitt, så jag skriver inga SQL frågor utan fyller bara i fält. Det vore väldigt bekvämt att inte behöva fylla i datumet, eftersom jag har en nyhetstjänst och aldrig håller koll på vilket datum det är :-)
phpmyadmin är till för att administrera en mysql-databas. Informationen i databasen används väl till något? Om svaret är ja brukar man tala med databasen med SQL. Får jag nyfiket fråga vad du har din mysql-databas till?
Du kan välja DATETIME som typ på ditt datumfält i phpMyAdmin och vid en insert så väljer du antingen NOW som funktion (ger aktuell tid) eller så får du välja eget datum och tid i en kalender (knapp finns vid fältet).
Jag använder den för att lagra 'nyheter'. Därför vill jag gärna ha datumet
phpmyadmin sa du.. de ska jag också använda mig av. Hur gör man? Tar man kontakt med sidan lr .. hjälp behövs från grunden.