webForumDet fria alternativet

Databas: 1, 2, 3 ?

4 svar · 394 visningar · startad av per-v

per-vMedlem sedan maj 200161 inlägg

Hej!

Det finns en risk för att det här är riktigt simpelt, men jag vet inte riktigt... hehe.

Jag håller på med ett litet bildgalleri, och när man laddar upp en bild så vill jag att man ska kunna välja flera album som fotot ska hamna i. Typ en närbild på en snubbe som ligger i albumet "Island" kanske jag även vill visa i albumet "Människor".

Mitt problem ligger inte i att lägga in infon i en tabell, utan hur jag ska skriva min "SELECT".

Exempel på tabellerna:

Tabell 1.
pID	pName	pAlbum
---	-----	------
1	001.jpg	1,2
2	002.jpg	1
3	003.jpg	1,2

Tabell 2.
aID	aName
---	-----
1	Island
2	Människor

Det är alltså här mitt problem kommer:

strSQL = "SELECT * FROM photos WHERE pAlbum = " & albumID

Måste jag "splitta" upp värdet i fältet "pAlbum" på något sätt?

Nu har jag tyvärr inte tillgång till min server, så jag kan inte prova om det funkar rakt av med det ovanstående. Utan det var en tanke som slog mig här på jobbet, så jag kanske ställer den här frågan i onödan, i så fall ber jag om ursäkt!

yohpopsMedlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Inte svar på din fråga men..
Det är bättre att ha en separat tabell so håller reda på vilka bilder som ligger i vilket album.

pID	pAlbum
1	1
1	2
2	1
3	1
3	2

Gör om det om det inte är för mycket jobb.

KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Som Yohpops säger, använd en till tabell som du placerar vilket album de ska finnas i. Det du gör nu är att ha data i data. Det blir bra mycket enklare att ha yterligare en tabell enligt ovan, inte minst vid ev. framtida ändringar.

För att dock svara på din fråga så placerar du ett kommatecken förre varje siffra enligt följande:

, 1, 2, 3 osv.

Observera även att du inleder med kommatecken. Sen gör du en sökning med exempelvis LIKE:

AlbumID = ", 2"
strSQL = "SELECT * FROM photos WHERE pAlbum LIKE '%" & albumID &"%'

Men detta är inget jag rekommenderar att lägga ofullständig data i en databas.

per-vMedlem sedan maj 200161 inlägg

Då tackar jag er båda för infon! Ska kolla på det där med en till tabell lite senare. Men för tillfället så hoppar jag det hela med att kunna lägga en bild i flera album, orkar inte (inte idag iaf :)) krångla till det för mig ... hehe.

http://www.sideburnsthlm.com/photos/ är sidan.

Tack igen!

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flyttas från ASP

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)