ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Hej!
Har ett problem med MS SQL-Sevrer 7.0/NT4 som jag skulle vilja ha lite hjälp med att förstå.
För det första så är processorbelastningen ofta toppar på 100%, upp å ner hela tiden.
Minnet är fullt hela tiden (100%)...640 MB RAM
och kollar jag performance monitor´n i sql så verkar antalet "user connections" ligga parallellt med belasningen på cpu:n (6-25.000 connections)
Vad innebär "user connections" ? är det frågor ställda till dn:n eller?
Sedan när jag kollade error-loggen för sql så fanns felmeddelandet: "error 1717, The interface is unknown" precis innan servern gick ner sig....vad innebär det?
Kan nån hjälpa mig en liten bit på vägen med mina problem iaf...
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Error 1717 kan du läsa mer om i Q-artikel 235999 och 162158.
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Tyvärr hittades inga resultat. :(
Får inte fram nåt via knowledgebase hos microsoft....vart hittar du dessa artiklar?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg http://support.microsoft.com/kb/235999/EN-US/
http://www.kbalertz.com/kb_Q162158.aspx
Med hjälp av en vanlig google och "Q" framför siffrorna så brukar det lösa sig. :)
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;235999
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;162158
Nu vet ju inte jag hur upptagen din server är, men 25.000 (tjugofemtusen alltså, om du inte skrivit fel) connections mot databasen känns lite väl mycket för att det skall vara hälsosamt. En connection är en anslutning, alltså en "session" mot databasen. Det innebär i praktiken alltså ~25.000 användare mot din maskin, vilket jag tycker låter väldans stressigt.
Vad kör du för tjänster mot maskinen, och framförallt; vem har skrivit dem? Det låter som en minnesläcka stor som en bombkrater, det där.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Det finns en del räknare i Performance Monitorn som kan vara intressant;
SQL Server: Memory Manager » Connection Memory
En del av dem är lite kryptiska, men går att använda om man knåpar lite med dem.
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Tack för länkarna...är tydligen dålig på att hitta :\
En connection är en anslutning, alltså en "session" mot databasen. Det innebär i praktiken alltså ~25.000 användare mot din maskin, vilket jag tycker låter väldans stressigt.
session mot databasen, är det en fråga som ställs mot databasen, eller endast en koppling eller vad? fattar inte...
Vad kör du för tjänster mot maskinen, och framförallt; vem har skrivit dem? Det låter som en minnesläcka stor som en bombkrater, det där.
Kör bara SQL-Server & IIS 4 med en hel del gamla applikationer, och skript som snart skall skrotas...
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg En connection är en anslutning, alltså den "fysiska" kontakt som upprätthålls mellan klient och server under tiden som klienten fortfarande gör saker eller inte har varit aktiv längre än vad timeout är inställd på. Den har ingenting att göra med varje specifik fråga, mer än att den garanterat kommer leva 1) så länge som det tar att slutföra frågan + timeouten, om klienten är inaktiv efter frågan, eller 2) fram tills dess att du explicit stänger denna connection (i kod eller från systemet). En klient kan ställa hur många frågor som helst under en connection, behåller denne bara sin kontakt med servern (connection är öppen) så behåller den också samma connection.
Alltså; antingen har du den grymmaste trafik mot din SQL-server jag sett på mycket länge eller så finns det inte en enda explicit stängning av connections i din kod samt att timeouten är inställd på typ 2 miljarder sekunder. Vilket av dessa som är fallet (om det nu är så) får du tala om för mig, för det har jag ingen aning om själv. ;)
I vilket fall som helst; 25.000 samtidiga connections låter åt bövelen fel.
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Det är 1000 "unika" besökare / dag.....läste nåt om en bugg i Performance monitor.....ligger nu konstant på 5-7000 connections...
OveRRidE skrev:
Alltså; antingen har du den grymmaste trafik mot din SQL-server jag sett på mycket länge eller så finns det inte en enda explicit stängning av connections i din kod samt att timeouten är inställd på typ 2 miljarder sekunder. Vilket av dessa som är fallet (om det nu är så) får du tala om för mig, för det har jag ingen aning om själv. ;)
Eller så har han fått någon av alla de maskar som finns för sql server. Får man gissa på att kontot sa har blankt lösenord?