webForumDet fria alternativet

MySQL slänger mysko felmeddelanden på mig (server..)..

Databaser & SQL

4 svar · 345 visningar · startad av Gardell

Medlem sedan juli 2002688 inlägg
Frågan#1

Hej! (rätt forum?)

Jag har nu suttit flera timmar med samma problem.

Jag kör Windows Server 2003 och IIS 6.0 samt PHP & MySQL. Har så gjort 1½ år (ca 4 formateringar) utan tidigare problem.
Det var dags att formatera och lägga om tyckte jag. Så så gjorde jag.
Började konfiguera som vanligt. Precis som sist, i maj i år. Windows update, senaste versioner av allt möjligt mm.

För att administrera MySQL så anväder jag phpMyAdmin.
Men här börjar problemen. Allt går utmärkt ända tills jag sätter lösenord på själva root-kontot.
Ställer in allt i phpMyAdmin men får detta felmeddelande:

Server localhost
Fel

MySQL sa:

#1250 - Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client

Jag satt då och fixade i ett bra tag men tog och installerade om windows igen. :l

Eftersom jag tyckte senaste versionen av MySQL var lite mysko så valde jag denna gång att ta samma version som jag hade förra gången (maj) jag fick det att fungera.
Valde även både PHP- och phpMyAdmin-versionerna sen i våras.

Men jag får fortfarande samma felmeddelande..! Väldigt konstigt.

Hur får jag ordning på det här? :q

Ännu konstigare..

Det var tydligen bara inloggningsmetoden på phpMyAdmin som var fel. Den skulle tydligen vara på 'cookies'. Inget jag kan minnas att jag har ändrat förut, men men.

Då gick det att logga in och allt var rätt. :)
Så då tog jag och installerade alla nya versioner igen.
Men när jag kom till inloggningsrutan och loggade in så får jag precis samma gamla felmeddelande igen.

Har lusläst phpMyAdmin-konfigen, inte för att jag förstår så mycket, men jag har å andra sidan inte ändrat något alla andra gånger heller. Men jag har testat alla olika inloggningsmetoder mm.

Vad sjutton? :x

Red: Hm. Jag blir totalt galen. Helt galen blir jag.
Jag bestämde mig för att avinstallera de nya versionerna och köra på de äldre igen. Men jag får samma gamla vanliga meddelande.

Då tog jag fram en backup-skiva sen i våras och la in dåvarande (och fungerande) både phpmyadmin och mysql.
Får ändå samma.

Vad i hela? x( x(

Måste ju vara nån windowsupdate eller nåt som spökar..
Fan vad lack jag blir.

Någon som har några idéer eller? De skulle uppskattas varmt just nu..
Har suttit här i 18 timmar och klurat på samma sak hela tiden ungefär. Nu ger jag fan upp.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Meddelandet tyder på att du har olika versioner på mysql-server och det biblioteket som php är kompilerat imot.

Du borde kunna få fram versionsnummren med phpinfo() )PHP kommando) funktionen för att se om dom är lika.

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Det är korrekt att du antingen får nedgradera MySQL eller uppgradera biblioteket i PHP tills det fixas mellan versionerna.
Det finns dock ett par alternativ. Det går att kompilera php själv men det är ju en lite omständig procedur men enligt manualen så går det troligen att fixa genom att ändra lösenordsfältet i mysql:s databas.

Manualen skrev:

The purpose of the --old-passwords option is to allow you to maintain backward compatibility with pre-4.1 clients under circumstances where the server would otherwise generate long password hashes. The option doesn't affect authentication (4.1 clients can still use accounts that have long password hashes), but it does prevent creation of a long password hash in the user table as the result of a password-changing operation. Were that to occur, the account no longer could be used by pre-4.1 clients.

Källa

Med andra ord så borde det alltså fungera med

UPDATE mysql.user SET password=OLD_PASSWORD('lösenordet') WHERE user='användare' AND host='localhost'

men inget som jag själv har testat.
Eftersom du kan logga in i phpMyAdmin utan lösenord med root-kontot så kan du ju testa och se hur det går.

Tack för era svar!
Ska titta på det här framåt veckan.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)