Andy_KMedlem sedan juli 200330 inlägg
Vet inte om denna fråga ska vara under SQL eller här, då jag inte vet hur man ska lösa problemet. Kanske går det med macron eller finns det någon enkel lösning som jag har missat :q
Jag håller på och jobbar i access 2000 med formulär.
Mitt problem är att jag har två kombinationsrutor där jag vill att valet i "ruta 1" ska generera vissa valartenativ i "ruta 2".
I SQL-kod så skulle de kunna vara så här:
SELECT tabell.fält2
FROM tabell
WHERE tabell.fält1 = [valt alternativ i "ruta 1"]
D.V.S.
tabell
---------------
fält1 | Fält2
---------------
Volvo | V1
Volvo | V2
Saab | V3
Saab | V4
Vid val av Saab i "ruta 1" så ska endast V3, V4 finnas som val i "ruta 2"
Någon som har någon bra lösning på detta?
Andy_KMedlem sedan juli 200330 inlägg
Har kommit en bit på vägen i mitt problem, men har fortfarande en del kvar.
Använder mig av 2 kombinationsrutor (komb1, komb2).
Har använt mig av en Händelseprocedur(vet dock när den ska in, efter uppdatering, före uppdatering o.s.v. vet inte heller i vilken ruta som den ska in i, komb1 eller komb2).
Dim strSQL As String
strSQL = "SELECT DISTINCT Fält43 FROM MOT_KOR WHERE MOT_KOR.FÄlt42 = " & Me.komb1 & "
ORDER BY MOT_KOR.Fält43;"
Me.komb2.RowSource = strSQL
Me.komb2.Requery
Denna kod fungerar inte så bra, för om jag väljer(har tre alternativ att välja på i komb1) alt 1 och alt 2 så får jag en felruta som säger "Syntaxfel (Operator Saknas) i frågeuttrycket 'MOT_KOR.Fält42 = xxxx'."
Vid alt 3 så får jag upp en promptruta där rubriken är"Ange parametervärde" och texten är det valda alternativet från komb1. Matar jag in nåt alternativ som finns så fungerar det som jag vill, komb2 blir fylld.
Jag vill alltså att komb2 automatiskt ska få de alternativ som den kan ha(enligt SQL-satsen).
SQL-satsen verkar vara korrekt då det funkar att ta fram alternativ, men resten av koden är ????
Nån som vet hur jag ska lösa detta problem?