Har sökt här efter ett svar på mitt problem, men söker troligtvis efter fel saker.
Jag ska göra en sökning mot ett fält i min databas, fältet heter "Hiss_Karta" och där lagras kartpositioner, såsom tex. "28C2" eller "05B1".
Nu vill jag kunna söka på flera kartpositioner samtidigt, sen gruppera efter Karta, så att alla adresser som ligger i ruta "28C3" hamnar efter varann och sorteras efter Adress.
Helst vill jag separera adresserna med komma, så att jag i mitt sökfält kan skriva "28C2, 28C3" och alla dessa visas.
Jag använder Access och har nu problem med först separationen av sökorden samt grupperingen.
Tabellen heter "tbl_hiss" och Fälten som ska visas heter:
select Hiss_ID,
Hiss_Adress,
Hiss_Uppg,
Hiss_Ovr_Addr,
Hiss_Portkod,
Hiss_Nycklar,
Hiss_Karta,
Hiss_Omr_Ort
from tbl_hiss
where hiss_karta in ('28C2', '28C3')
order by hiss_karta,hiss_adress
Förstår inte vad du menar med att gruppera på karta.
where
Men sen har jag ett formulär, där jag vill fylla i olika "kartrutor" i ett och samma fält, separerat med komma.
Jag ska alltså fylla i ett formulärfält, där ska detta formulär postas i ett nytt fönster och resultatet skall visas.
Jag kan antingen skrivka 28C3, 24B2, 54G6 eller kanske bara 05F4 i rutan.
Du måste ha apostrofer runt varje värde som du ska ha i IN(). Om du anger
42B2, 28C4
i sökrutan måste du alltså se till att det är apostrofer runt. Om man använder asp/vbscript kan man göra så här för att se till att apostroferna hamnar rätt.
Tack @nders, ska kolla lite mer på det där imorrn på jobbet. Tycker iaf. att det ser lovande ut, sen är det bara att köra ...WHERE Hiss_Karta IN(" & str & ")", right??