AboOMedlem sedan juni 2002191 inlägg Tänkte försöka mig på att göra en MySQL databas, har tidigare bara använt mig av access.
Men en sak jag inte riktigt förstår är alla olika typer, attributer,extras osv.
Men det enda jag ska använda är vanliga textfält som det ska sparas/hämtas information från + en ID räknare. Skulle någon kunna förklara lite hur man ska gå till väga då? vad man ska välja osv..
dincyMedlem sedan aug. 200426 inlägg Ett id i en tabell kan ha dessa inställningar....
type: MEDIUMINT, Length: 9, Extra: auto_increment, kryssa i "Primary"
vill du ha ett fält med "lite" text så ska du ha VARCHAR som vanligtvis innehåller 50-255 tecken...
Vill du spara stora texter så kan du använda TEXT, MEDIUMTEXT eller LONGTEXT.
osv osv...
AboOMedlem sedan juni 2002191 inlägg Är INT samma sak som tal?
AboOMedlem sedan juni 2002191 inlägg När jag ska hämta information från en kolumm som är DATE så får jag problem.
An unhandled data type was encountered.
/ListAllMsg.asp, line 35
Men så fort jag jag ändrar till INT går det bra, men då skriver den inte ut något datum. Går det att lösa på något sätt?
Qimen skrev:
AboO skrev:
Är INT samma sak som tal?
Ja
För att vara exakt: Int är samma sak som heltal
AboO skrev:
När jag ska hämta information från en kolumm som är DATE så får jag problem.
An unhandled data type was encountered.
/ListAllMsg.asp, line 35
Men så fort jag jag ändrar till INT går det bra, men då skriver den inte ut något datum. Går det att lösa på något sätt?
Hur ser koden ut för att hämta värdet ur databasen? Förmodligen använder du dig av en metod som förväntar sig en int. När det sedan kommer en date blir det fel.
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg MySQL är faktiskt inte så svår som den kan verka vara. Tvärtom så är det logiskt när man väl lär känna den.
De fälttyper som finns är egentligen bara tal, strängar och datum. Sedan behöver man inte alltid tal i storleken 1 000 000 000 000, utan det kan räcka med en etta eller nolla ibland. Så då finns fälttyper för alla slags data som är bäst på det de är konstruerade till.
Här har du en liten översikt:
- Siffror och tal
- Datum och tid
- Strängar (text)
De du kommer använda mest är troligtvis int (tal), varchar (sträng) och date/datetime (datum).
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Flyttad från Webbutveckling - Övrigt.
mvh Palle
Moderator webForum