OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg Allå!
När bör man använda sig av MS SQL istället för Access? Jag funderar på att göra en dagbokstjänst som troligen inte kommer passera 50-100 användare. Kan jag använda Access då?
Vad blir den praktiska skillnaden om jag byter? Jag har aldrig använt MS SQL tidigare men jag antar att det bara är databaskopplingen som skrivs på ett annorlunda sätt, eller?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Eftersom det är ett val ifdag skall du absolute använda SQL.
Ta ner MSDE och kör med Access mot den om du vill starta enkelt.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg MS SQL är ju skitdyrt!! Kostar ju 15 lakan för singel user. Webhotell och allt annat blir FETT dyrare med SQL Server.
Access klarar feta webbplatser. Man kan göra mycket optimering i koden.
Eller vänd på det, kan du inte otimera kod så har du ingen nytta av SQL Server! :-) I all välmening!
Av ditt inlägg att dömma är du inte så insatt i skillnaderna mellan Access och SQL Server. Jag råder dig att börja med Access.
Man säger att Access kan ha max fem samtidiga användare. Access kör enligt principen öppna-läs-stäng. Det betyder att fem personer måste trycka på en länk i samma millisekund!
Du måste ju ha en sajt med flera tusen sidvisningar per dag för det ska hända! Internet är ju långsamt av naturen, så det är inget som märks.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Re: När bör man byta access till MS SQL?
Oputres skrev:
Vad blir den praktiska skillnaden om jag byter? Jag har aldrig använt MS SQL tidigare men jag antar att det bara är databaskopplingen som skrivs på ett annorlunda sätt, eller?
Nej, inte bara.
Datum skrivs annorlunda. I Access är det brädgårdar och i SQL Server är det enkelfjumpar.
Access = SELECT * FROM diary WHERE dteCreated = #" date() "#;
SQL Server = SELECT * FROM diary WHERE dteCreated = ' " date() " ';
Jag undrar om det inte var nåt mer som skiljer... Men sen finns det förståss mycket avancerade funktioner i SQL Server som brädar Access! Det ska inte stickas under stol med!
Börja med access, finns någorlunda seriösa webbshoppar som kör med det, även om de kanske inte har tusentals besökare varje dag. Det är enkelt att uppgradera
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Frågan låg under databashanterare och därför svarar jag MSDE. Den är fri att köra upp till fem samtidiga användare och 16 databaser om jag inte missminner mig.
Har kört Access i väldigt många år men lovat mig själv att aldrig gå tillbaka till access utan vi byter nu alla installationer till SQL via MSDE eller till SQL där kunden redan har en sådan server.
Det finns kanske ett mellanläge med Access2003? Har någon kollat detta?
Access som databas fyller ett syfte.
Access som utvecklingsmiljö och GUI är bara skräp.