magnusfeldthMedlem sedan jan. 20032 442 inlägg
Jag håller på och gör ett sökscript. Det skall söka i en nyhetsdatabas som innehåller indelningar i typ och kategori. Typ kan vara en av fyra bestämda typer, nämligen
text,
film,
spel
och sidtext
Kategorier är sedan en jädra massa, som inte alls är bestämda statiskt, utan kategori är en post kan jag hitta på när jag matar in i databasen.
Sökmotorn kommer att innehålla ett forumlärfält för söksträngen och sedan två dropdownmenyer, en för kategori och en för typ.
Och, nu äntligen till min fråga:
Hur kan jag göra för att lista kategoriposterna till dropdownmeny 2? Jag vill alltså att den söker igenom databasen och letar fram samtliga kategorier som finns, men inga dubbellistningar. (mitt problem gäller att inte dubbellista nåt)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 105 inlägg
Nyckelordet heter distinct. ;)
select distinct category
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Lagra varje en kategori en gång i en separat tabell och använd en referens till den i den andra tabellen.
Flyttas från ASP.
Men finns det inget sätt att göra som jag tänkt? Använder metoden med separat tabell, men skulle vilja slippa det, tycker det är lite klumpigt...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Jo, då kan du använda distinct som cyprys skrev.
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
magnusfeldth skrev:
Använder metoden med separat tabell, men skulle vilja slippa det, tycker det är lite klumpigt...
Varför tycker du det är klumpigt? Visst blir det en del sql-frågor som är krångligare. Men du har större möjligheter att hålla ordning på databasen.
LarsG skrev:
Jo, då kan du använda distinct som cyprys skrev.
Hur gör man då? :r
cyprysMedlem sedan dec. 20003 105 inlägg
Du skriver bara distinct framför kategorierna som du hämtar.
SELECT DISTINCT kategorier FROM tabell