webForumDet fria alternativet

Access 2003 databasdesign

2 svar · 292 visningar · startad av mattiasnordin

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Hej. Jag har i regel enbart använt mig av mycket enkla databaser och ser nu ett behov av att göra om ett medlemsregister.

Min tanke nu är att bygga den som

T_main: ID | last_name | first_name | location_id | city_id | contry_id | etc ...

T_location: ID | location | address |

T_city: ID | city | time_zone | etc ...

I och med att jag är totalt självlärd inom området så kan jag vara helt ute och cyckla men fördelen med designen ovan är att jag kan byta namn på en location utan att kopplingen förstörs.

Det jag är osäker på är om det inte blir omständigt att söka. Antar att jag måste bygga join frågor för att kunna söka ???

Är jag inne på ett sunt spår ? :P

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Du tänker rätt (i relations-syfte), men jag tror att genomförandet blir fel om du gör sådär. Det beror lite på hur du menar. :)

Tabellen 'T_location', jag förstår inte riktigt vad som skall stå i fältet 'location'? Byta namn på location? Vad menar du med det? Jag ser ingen som helst anledning att flytta adress, postnummer eller liknande till en relationstabell, eftersom det knappast är generaliserad data, alltså data som kan återanvändas på fler än en användare. Adress är ju alltid (ja, sånär som iallafall) unik på ett eller annat sätt. Däremot, om du t.ex. använder en tabell för t.ex. postnummer eller områdesid'n, så kan jag tänka mig att ha en tabell för dem och joina, men på det sätt du gör just nu, så blir det bara krångligt.

Tänk att en relationstabell skall finnas i de lägen då du vill knyta data till en specifik post i databasen, utan att behöva duplicera den en gång per relaterad förekomst i databasen. :)

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Förlåt. Location och city var samma sak. Så här ser det ut. Det jag farmför allt har ett problem med den gamla designen är att jag inte kan byta namn på en avdelning då jag har skrivit in dessa i T_main. Dessa förbannade avdelningar byter namn hur ofta som helst. Grr... Vill göra det möjligt att editera platsen och avdelningen så att det slår igenom för alla i registret.

T_main: ID | last_name | first_name | location_id | contry_id | etc ...

T_location: ID | location | address | time_zone |

T_department: ID | department_name

Sedan måste jag väl ändå ha T_location och T_department om jag enkelt vill kunna skapa select boxar med location respektive department_name datan ?

:l

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)