webForumDet fria alternativet

flytta MSDE till MSSQL ??

19 svar · 589 visningar · startad av eddy1

eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

Är dett en svår operation eler finns det något verktyg för att göra detta??

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det är samma DB. Stoppa MSDE. Ta kopia på db.mdf och db.ldf.
Flytta dom till en SQL server katalog. Var som helst. Starta EM och gör Attach på de flyttade filerna. Klart!

okey..
Bara för att testa så vill jag flytta en databas från en MSDE server till en annan på en annan dator, det fungerade inte att bara flytta data och log filen??
måste man göra något för att servern ska hitta den nya databasen ??

MSDE har ju inget gränssnitt till databasen så om du inte har EM(Enterprise Manager) Visst heter den så! Sitter inte vid en server.
Annars tar du ner DbaMgrII och gör Attach via den. Databasen måste alltså länkas in i Master tabellen.

Plockade fram en SQL skiva och kollade. När man har en vanlig maskin kan man inte lägga in SQL server. Då går man vidare så kan man lägga på lokala verktyg bla Enterprise Manager för att koppla in databaser och hantera dessa.

hängde inte riktigt med.
Det är som följer:
jag har en en windows nt 4 med MSDE på. en databas på denna vill jag flytta till en MS sql server på en annan maskin.. Jag har har en tom kopia av databasen på sql servern, och nu ska jag använda DTS import/export för att flytta datta från MSDE in till ny databasen i SQL servern.

Men vad jag vill göra var att prova först så inget skadas. så jag satte upp en ny provosorisk MSDE på en annan dator och vill flytta den aktuella databsen från den gammla MSDE'n till den provisoriska MDSN'n.
och därifrån köra importen till SQL servern databas!!

Okey är med på att jag behöver ha en DbaMgrII på min provisoriska MSDE server. Men hittade ingen som heter DbaMgrII!!!

Här kommer en länk för att tanka ner den.
http://www.asql.biz/DbaMgr/DownLoad2k.shtm
DTS kan du använda för att köra ut innehållet men MSDE har inget eget gränssnitt för att läsa in. Men testa med detta.
OBS när du väljer filer att göra attach på markera och högerklicka.

Alright. fick ner programet men kan inte ansluta till databasen..
Får felet:
inloggning misslyckades, användare ej betrodd med en säker SQL anslutning..

Om jag kör DTS kopieras posterna från databasen eller flyttas dom ut ur. kopieras dom så kanske det inte är så farligt att prova. men tas dom bort ur käll databasen så kan det ju bli svettigt om det inte funkar till 100
??

Du tar bara en kopia.
DbaMgr2 Om du kryssar trusted NT Connection på andra fliken under connection proporties, så kanske det fungerar bättre?

du har så rätt.

Kommer åt alla databaserna...
Men kan inte hitta attach någonstans..

hur ska man göra om man ska kunnda koppla sig mot databasen utan Nt trusted connection.

har kört sp_grantlogin och sp_addsrvrolemember.. men det var visst inget som hjälpte i detta läget?

Längst ner i trädet på vänster sida står det Deattached db.
Klicka sedan på fältet uppe eller ... och sök upp db.
Markera och högerklicka så kommer det att stå Attach Db.

funkar hur bra s om helst..

Men som det är nu kan jag ju bara logga med Nt trusted comnnection. SA inloggningen fungerar ju inte??
får ju bara:
inloggning misslyckades, användare ej betrodd med en säker SQL anslutning..

Menar du när du kör applikationen? Jag tror att du kan justera detta i DbaMgr2 eller vid attachen.
Får väl betraktas såsom följdproblem!

Du var uppe tidigt du!

Ska jag t.ex göra en odbc koppling och väljer att använda sql verifiering istället för nt så får jag felmeddelandet! och då använder jag användare SA!

väljer jag istället NT inloggning så fungerar det kanon!

Men nu såg jag även att om jag på MS SQL server försöker göra en odbc koppling till den dator med MSDE servern så går inte det. MSDE servern hittas inte i listan över tillgängliga servrar!!! fungerar inte heller med ip nr??

SP2 har ställt till det lite om du kör XP.
När det är nätverksanslutet verkar det som om 127.0.0.1 fungerar istället för Localhost men annars kan man köra med maskinnamnet. Prova!
Har du använt strongpassword på den nya installationen? Det är denna lucka som M$ vill täppa till.

nu är jag säkert snurrig

Men....

som det är nu så körs MSSQL på dator med ip:192.168.0.20 (Windows serv 2003)
Min nya MSDE på en XP SP2 dator med ip 192.168.0.120 datornamn: wrks
Min gammla MSDE på en gammal NT 4 dator med ip 192.168.0.110 namn:dbServer

jag kan lätt göra en ODBC koppling från MSSQL till dator "dbServer". inga problem. användare SA...

men försöker jag göra en till "wrks" så går det inte, står att att servern inte finns eller att jag inte har rättighet? har provat med både datornamn och ip!

Har stängt av brandvägg med m.m.

hur ska jag göra för att slippa det där meddelandet med att jag inte har en trusted connection????? Så irriterande. jag vill ju kunna använda mig sql inloggning??

Jo jag använde nog Strong password när jag skulle installera, kunde göra installationen utan att välja det??

Är det felet??

Ja man kan köra på utan att använda något strongpassword för SA. Men kan du inte gå in och redigera detta via DbaMgr2? Kolla Login!

hittade inget i login

men däremot så när jag letade lite i binn katalogen så hittade jag en fil som heter svrnetcn som startade en prompt som heter "nätverksprogram för sql server". Där kan man välja att aktivera protokoll, valde tcp/ip och nu kan jag ansluta till servern från alla andra datorer!!

men ingfet med strongpassword, det är ju inget lösenord satt för användare sa som det är nu. Men vad innebär det med Strongpassword??

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)