webForumDet fria alternativet

query och filter problem

3 svar · 261 visningar · startad av WiZzLeR

WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg

första frågan:

jag har;

$query = "SELECT * FROM ace_news, ace_users WHERE news_author_id = user_id ORDER by news_time DESC";
if ($result = $mysqli->query($query)) { 
  while ($row = $result->fetch_assoc()) {

...

och problemet är att jag har två inlägg i ace_news men alla visas inte när news_author_id är inte likadan som första nyheten.

Hur kan man göra så att man kan loopa nyheterna och ersätta news_author_id med nicket som finns i ace_users?

andra frågan:

hur kan jag filtrera en loop så att t.ex id 1 och upp visas. dvs allt under 1 visas inte i loopen.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Och du är säker på att det finns en post i ace_users som har ett user_id som motsvarar det id som finns i news_author_id i posten som inte visas?

$query = "SELECT * FROM ace_news left outer join ace_users 
on news_author_id = user_id
ORDER by news_time DESC";

if ($result = $mysqli->query($query)) { 
  while ($row = $result->fetch_assoc()) {

Vet inte om det fungerar med asterixen där, möjligen får du byta ut den mot alla kolumnnamn (separerade med kommatecken)

WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg

aa det fungerade. Om man vill peta in en till t.ex ace_sections där news_type = section_id ?

/r dum jag är; SELECT * FROM ace_news left outer join ace_users on news_author_id = user_id join ace_sections on news_type = section_id ORDER by news_time DESC . enkelt ju. Sen när det gäller att filtrera. det är ju bara att adda where blabla > 1 eller where mblabla in (1,4,5,6,8); ELLER between 1 and 4. Finns ju massa lösningar.

Moderator: Du kan nog flytta tråden till mysql så tråden ligger där den igentligen ska.

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Tråden flyttas från PHP..

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)